Livsvitenskap: Studenter i full sving med forskningsprosjekter

I l?pet av det neste halv?ret skal 67 studenter jobbe p? forskningsprosjekter med sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap. Ved Naturhistorisk museum er bachelorstudenten Marius F. Maurstad allerede i full sving med sitt prosjekt. Han studerer biller p? molekylniv? for ? forst? hvordan klimaendringer p?virker utbredelse og evolusjon, og i verste fall utryddelse, av arter – dr?mmejobben if?lge ham selv.

Marius F. Maurstad har nylig avsluttet f?rste ?ret av bachelorstudiet ved Institutt for biovitenskap ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Han er en av dem som f?r faglig relevant forskningserfaringer med stipend fra UiO:Livsvitenskap tilsvarende seks ukers fulltidsarbeid.

F?r satt kunnskap fra studiet i oml?p og nyttig laberfaring

Maurstad f?ler arbeidet allerede har gitt ham erfaring som gj?r at han ligger langt foran pensum i studiet.

– Jeg f?r sett hvordan kunnskapen jeg har f?tt gjennom studiet kan brukes. I tillegg l?rer jeg en del om prosjektplanlegging og ? jobbe alene p? laboratoriet med nye metoder jeg har f?tt god oppl?ring i.

Maurstad er med i det f?rste kullet ved Institutt for biovitenskap som har programmering allerede f?rste ?ret, ogs? det har vist seg ? v?re nyttig for prosjektet.

– Programmeringskunnskapen jeg har l?rt f?rste ?ret har allerede spart meg for timevis med manuelt arbeid, med klipp og lim i regneark.

Selv om han er tidlig i studiet har han klare tanker om at arbeid med insekter og artsmangfold er framtidig karrierevei.

– Som barn p? g?rd p? fjellet i Gudbrandsdalen var jeg ute og l?ftet p? steiner og s? etter liv, forteller han.

Etter ? ha jobba et par ?r etter videreg?ende, valgte han ? la denne interessen styre valg av studier framfor tanken om hvor det er lettest ? f? jobb. Planen er ? ta et masterstudium innen feltet. Og med en s? stor interesse for faget var valget enkelt da Vladimir Gusarov var en av de som tilb?d prosjektoppgave gjennom UiO:Livsvitenskaps sommerstipendordning.

Veileder: – Kan finne ut om de liker arbeidet eller ikke

Ogs? Gusarov er forn?yd med ? f? inn studenter med sommerstipend. Han understreker at han som veileder f?r noe tilbake p? flere niv?er.

– Marius vil f? resultater som vi kan bruke rett inn i forskningen v?r. Generelt sett synes jeg det er bra ? involvere studenter n?r jeg kan. Mange studenter sier det er vanskelig ? velge blant mange interessante prosjekter, og de f?r ikke mange muligheter til ? pr?ve seg, sier Gusarov.

– Ved ? bli koblet p? som student kan de delta i feltarbeid og f? en idé om hva det vil si ? jobbe med insekter, hvilke forskningssp?rsm?l vi kan stille og nytten av forskning, i tillegg til at de kan finne ut om de liker det eller ikke, noe som er en fordel b?de for dem selv og for veilederen.

Om prosjektet: En liten brikke i et stort og viktig puslespill

Marius F. Maurstad studerer holartiske biller, det vil si biller som finnes p? den nordlige halvkule.

Han skal studere utseende til billene gjennom s?kalte morfologiske unders?kelser. I tillegg skal han studere billenes genetiske materiale – arvestoffet DNA – for ? se om han da finner potensielle undergruppene av billene som har blitt oversett ved morfologiske unders?kelser. Han skal se p? b?de et omr?de p? DNA-et i cellekjernen og p? et omr?de av DNA-et i cellenes kraftstasjoner mitokondriene siden det er godt bevart innad i artene. Dersom de gj?r funn p? DNA-niv?, kan de g? tilbake og unders?ke billene morfologisk igjen for ? se om de finner forskjeller som har blitt oversett tidligere.

Billefamilien han ser p? – kortvinger (Staphylinidae) – har flere titusen arter, og 200 av dem har holarktisk utbredelse. I l?pet av prosjektperioden f?r han sett p? en liten andel av disse. Han har l?rt ? isolere DNA og kopiere opp de delene av det genetiske materialet de er interessert i, f?r pr?vene sendes til eksterne laboratorier som sekvenserer det genetiske materialet, det vil si finner oppbyggingen av DNA-et som de s? analyserer videre.

Dataene han f?r her, skal han sammenstille med data fra databaser. Han skal se om insektene de har klassifisert som holarktiske basert p? morfologiske unders?kelser egentlig er beslektede arter der de kan se forskjeller p? DNA-niv?. Til slutt skal dataene inng? i et st?rre arbeid med ? lage en modell som sier noe om hvordan tidligere kulde- og varmeperioder har p?virket artsdistribusjon – billenes utbredelse og evolusjon – kunnskap som kan brukes til ? si noe om hva som vil skje om vi f?r en ny varme- eller kuldeperiode. Hvor gj?r billene av seg da? Kan de i verste fall bli utryddet og hvor raskt vil det eventuelt skje?

Om sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap

En av oppgavene til UiO:Livsvitenskap er ? rekruttere, utdanne og utvikle talenter. Tiltaket med sommerprosjekter er en start p? dette arbeidet. Styret for satsingen har vedtatt at hele 67 studenter skal f? tilbud om prosjekt. Studentene kan velge om de vil jobbe deltid eller fulltid og om de vil gjennomf?re prosjektet p? forsommeren, i sommerferien eller p? h?sten.

I h?st blir det avslutningsarrangement der studentene skal presentere arbeidet sitt.

Publisert 18. juni 2018 14:32 - Sist endret 22. juni 2021 10:20