English version of this page

Musikkens mirakul?se effekter

Musikkforsker Dana Swarbrick lurte p? om konserter kan binde mennesker sammen. Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@en hennes tyder p? at svaret er ja.

Tre personer p? en scene under en konsert

Dana Swarbrick, som selv er sanger, har i doktorgraden sin sett n?rmere p? den samlende kraften konserter kan ha. Foto: Tony F. Photography

Hvorfor eksisterer musikk? Noen forskere tror at musikk har f?tt en viktig plass i menneskers kulturer fordi den f?rer oss sammen. Teorien er at musiske grupper opp igjennom historien har Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@et bedre og at de slik har hatt en fordel i evolusjonen.

Denne teorien st?ttes av forskning som tyder p? at n?r folk beveger seg samtidig, liker de hverandre bedre, stoler mer p? hverandre og Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@er bedre.

Forsker Dana Swarbrick ?nsket ? unders?ke temaet n?rmere. I flere studier har hun unders?kt publikums atferd p? konserter og erfaringene deres. Nylig fullf?rte hun en doktoravhandling ved RITMO Senter for tverrfaglig forskning p? rytme, tid og bevegelse, Universitetet i Oslo.

¨C Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@en min tyder p? at live-konserter faktisk er arenaer for sosial bonding, sier hun.

Noen satt hjemme, andre satt i salen

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, smil.
Dana Swarbrick forsvarte avhandlingen sin 1. desember.  Disputasen ble tatt opp og kan sees her. Foto: Annica Thomsson/UiO

I en studie publisert i tidsskriftet Music&Science, s? hun og en kollega p? hvordan publikum opplevde en konsert med gruppen The Danish String Quartet. 91 av studiedeltakerne satt i salen, 32 av dem fulgte konserten mens den ble str?mmet live.

Etter hvert musikkstykke ble publikums opplevelser m?lt med korte sp?rreunders?kelser. De ble spurt i hvilken grad de ble r?rt eller opplevde fascinasjon og forundring, og ogs? hvilken tilknytning de kjente til musikerne og publikum.

I tillegg hadde de mobiltelefonene sine hengende p? brystet. Disse registrerte bevegelsene deres underveis.

Bevegelse ga opplevelse av samh?righet

Hvorvidt studiedeltakerne ble r?rt eller opplevde fascinasjon eller forundring da de h?rte musikken, handlet utelukkende om musikkstykket som ble spilt, ikke om hva folk rundt dem gjorde eller om de satt i salen eller s? konserten str?mmet.

N?r det kom til opplevelsen av samh?righet, var imidlertid lyttekonteksten og atferden til folk rundt dem viktig:

¨C Vi s? at publikum i salen f?lte seg mer tilknyttet de andre i publikum enn de som fulgte konserten digitalt. Men begge gruppene opplevde, i like stor grad, en tilknytning til musikerne som holdt konserten, sier Swarbrick. 

Forskerne s? ogs? at de som satt i salen, uttrykte en sterkere opplevelse av samh?righet med andre publikummere under musikkstykkene der de alle bevegde seg til musikken p? en forventet m?te. Dette gjaldt uansett om de bevegde seg mye, som da det ble spilt folkemusikk, eller om de satt veldig stille, som da det ble spilt musikkstykker av Beethoven og Schnittke.

? sitte stille er ogs? en respons 

¨C M?lingene vi gjorde, tyder p? at ogs? det klassiske konsertpublikummet tilpasser seg musikken og milj?et rundt seg. Det ? sitte stille er faktisk m?ten de viser engasjement p?. Dette skaper like mye samh?righet som n?r du er del av en gruppe som beveger seg mye, sier Swarbrick. 

Jo mer stille publikum satt som respons p? det som hendte i det klassiske musikkstykket, jo sterkere tilknytning opplevde publikummerne til hverandre.

¨C Funnene tyder p? at det er nettopp det ? bevege seg slik musikken legger opp til, alts? ? tilpasse seg sjangeren, som gir en opplevelse av samh?righet.

Ogs? digitale konserter kan gi opplevelse av samh?righet

Swarbrick startet arbeidet med doktorgraden sin da covid-19 inntraff i 2020. Dermed ble det til at hun ogs? studerte konserter som ble str?mmet live p? Youtube, Zoom, samt konserter der publikum deltok i Virtual Reality (VR).

Hun fant hun blant annet forskjeller mellom live-str?mmede konserter og konserter som ble innspilt p? forh?nd og vist p? opptak. Mens live-str?mmede konserter ga en sterkere opplevelse av samh?righet med omverdenen enn opptakskonsertene, var det ikke noen forskjell i hvor beveget deltakerne ble av musikken

I en annen studie fant Swarbrick og kollegene at deltakere som hadde p? seg VR-headset, rapporterte en sterkere opplevelse av ? v?re fysisk til stede, og ogs? mer samh?righet med artisten, enn de som fulgte konserten gjennom en vanlig live-str?mming p? You Tube.

Men jevnt over kunne artister oppn? en god tilknytning til publikum b?de n?r publikum satt i salen og n?r de s? konserter digitalt.

Fysisk tilstedev?relse gir den beste musikkopplevelsen 

¨C Selv om vi i dag kan delta fysisk p? konserter igjen, finnes det fortsatt str?mmede konserter. Mens konserter der du sitter i salen i st?rre grad gir en opplevelse av samh?righet publikum imellom, ser det ut til at artister fortsatt kan bruke digitale konserter til ? oppn? kontakt med publikum over hele verden, sier Swarbrick.

Likevel: En konsertopplevelse der du er fysisk til stede, er i en klasse for seg, p?peker hun. 

¨C Det er disse konsertene som ser ut til ? skape de sterkeste b?ndene mellom mennesker. Studiene v?re tyder ogs? p? at det er under de fysiske konsertopplevelsene vi blir mest oppslukt av musikken og f?r den aller beste musikkopplevelsen.

If?lge Dana Swarbrick er det fortsatt mange ubesvarte sp?rsm?l p? dette feltet.

¨C Er det for eksempel slik at konserter kan skape en opplevelse av samh?righet ogs? blant mennesker som har helt ulike bakgrunner og livserfaringer? Det er noe jeg h?per ? kunne utforske videre.

Av Silje Pileberg
Publisert 29. nov. 2023 08:47 - Sist endret 13. des. 2023 13:44