Spiller seg til kunnskap

Kan gaming v?re mer enn underholdning? Det er faktisk mulig ? l?re mye gjennom spill, og det var akkurat det som skjedde da tre professorer og tre studenter satte seg ned og spilte sammen. 

Stefan Rabitch, forsker og ekspert i amerikansk historie, ser p? spillet Red Dead Redemption sammen med UiO-gameren Sebastian Johansen.

Stefan Rabitsch, forsker og ekspert i amerikansk historie, f?lger med mens UiO-gameren Sebastian Johansen spiller Red Dead Redemption II.

Gaming kan v?re en unik kilde til kunnskap og innsikt. Sammen med studentforeningen UiO Gaming ville vi se hvor mye man kan l?re av et spill. L?rer man enda mer ved ? spille sammen med en ekspert fra Universitet i Oslo?

En av ekspertene som stilte opp til live-sending p? Twitch var Stefan Rabitsch, som er forsker p? amerikansk historie ved UiO. Sammen med gameren Sebastian Johansen spilte han Red Dead Redemption II. Dette er et action- og eventyrspill lagt til slutten av 1800-tallet, i det som ofte blir kalt “ville vesten”. 

– Dette var engasjerende, l?rerikt og rett og slett g?y!  Vi trenger mye mer av dette i utdanningen, sa en engasjert Rabitsch etter live-sendingen.

Slik er det ? v?re student ved UiO

Se Sebastian og Stefan diskutere amerikansk historie og ville vesten mens de spiller Red Dead Redemption:

Spill i utdanningen har flere fordeler

Spillforskere trekker frem ulike m?ter spill kan brukes i utdanning, forteller Stefan videre. Man kan for eksempel inkludere et spill som del av pensum, alts? det du skal “lese”. Spillet kan ogs? brukes til ? forklare eller diskutere et tema. Videre kan du bruke spill til ? trene p? ulike ferdigheter som kreativitet og tverrfaglig tenking, og man kan benytte seg av “gamifiseringsstrategier” i klasserommet. 

– Spill som Red Dead Redemption er som praktiske laboratorier! De er utfordrende for studentene fordi de m? utvikle og styrke en rekke ferdigheter, b?de innen lesing og annen kompetanse. De f?r ogs? trening i ? forst? historiske sammenhenger, og utvikler gode ferdigheter innen kritisk medieforst?else, sier Stefan.

Stefan Rabitch, forsker og ekspert i amerikansk historie, p? kontoret.
Stefan Rabitsch, eller Steve som han kalles, underviser ved Institutt for litteratur, omr?destudier og europeiske spr?k ved Det Humanistiske fakultet ved UiO. 

L?r av de fremste p? universitetet 

Stefan mener at som universitet er UiO i en god posisjon til ? dra nytte av interessen og fascinasjonen for spill og andre former for popul?rkultur som filmer og TV-serier. Ved ? kombinere dette med kritiske verkt?y fra forskningen, kan vi bidra til at studentene utvikler ferdigheter som er attraktive p? arbeidsmarkedet fremover.

– Men den aller beste kunnskapen, den f?r du hvis du begynner p? studieprogrammet mitt selvf?lgelig, ler Stefan, som normalt foreleser om amerikansk historie p? Det humanistiske fakultet

Stefan understreker at det ? spille selvf?lgelig ikke er en erstatning for ? g? p? forelesninger og l?re om historie, kultur og samfunn p? en mer tradisjonell m?te. Og at utdanning nok er det sikreste valget om man vil ha mer kunnskap. Men han mener at spill som Red Dead Redemption definitivt b?r ha en plass b?de i utdanning og forskning.

– Det er ofte gjennom spill, filmer og TV-serier man f?r sitt f?rste m?te med andre kulturer, historier og samfunn. Og det gj?r det veldig relevant, sier Stefan. 

Byplanlegging og norr?n mytologi 

I tillegg til westernspillet Red Dead Redemption spilte studentene ved UiO Gaming:

  • "Cities: Skyline” sammen med professor og ekspert p? byutvikling, Per Gunnar R?e ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
  • “God of War: Ragnarok” sammen med ekspert i norr?n mytologi, f?rsteamanuensis Elise Kleivane ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Det humanistiske fakultet.??

Og hva syntes studentene om ? spille sammen med en ekspert?

– Det var kjempespennende og veldig l?rerikt. Ikke minst ser jeg at det er mye teori som man kan ha nytte av i selve spillet ogs?. Jeg ble mer nysgjerrig p? byutvikling som fagomr?de, sa Hanna Mathea etter spillrunden.

Gamer Hanna Mathea Rotihaug Pisani og professor Per Gunnar R?e.
Hanna Mathea Rotihaug Pisani fors?kte ? bygge den perfekte studentby i Cities: Skyline sammen med professor Per Gunnar R?e.

 

Petter Stunner S?ter?y og f?rsteamanuensis Elise Kleivane.
Petter Stunner S?ter?y l?rte mye nytt om b?de Tor, ragnarok og runer n?r han spilte God of War: Ragnarok med f?rsteamanuensis Elise Kleivane.

En verden av l?ring

Gjennom gaming kan du oppdage en helt ny verden av l?ring og muligheter, akkurat som ved Universitetet i Oslo. Og kombinasjonen gir deg unik innsikt og kunnskap!

Streamene ble sendt live p? Twitch. 

Er du nysgjerrig p? hva du kan studere ved UiO, sjekk v?rt studietilbud.

 

 
  • Se Petter og Elise spille God of War: Ragnarok (OBS: Spoiler alert p? God of War: Ragnarok):

"Dette er et spill, s? det trenger ikke ? stemme med alle kildene."

– Elise Kleivane, f?rsteamanuensis

 

  • Se Per Gunnar og Hanna Matha spille Cities: Skyline:

"Forskere har funnet ut av folk orker ? g? 500 meter til bussholdeplassen, maks"

–Per Gunnar R?e, professor

Publisert 14. feb. 2024 14:58 - Sist endret 16. feb. 2024 11:14