Pensum/l?ringskrav

DEL A (Fellesforelesninger med andre programmer)

Denne boka m? skaffes (kj?pes eller l?nes):

Jordheim, R?nning, Sandmo og Skoie: Humaniora - en innf?ring. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.

 

DEL B (Gruppeundervisning)

Disse tekstene til v?re tilgjengelig i Canvas, med unntak for de som finnes i digital versjon.

Abrams, M. H.: ?Types and Orientations of Critical Theories? fra Doing Things With Texts (1989), New York and London, side 4-30

Carlson, Marvin. ?Theatre and Performance? fra Theatre, A Very Short Introduction (2014), Oxford University Press, side 74–95

Cook, Nicholas. ?Musical Values? fra Music, A Very Short Introduction (1998), Oxford University Press, side 1-17

Eigtved, Michael. "Introduksjon: Hvad er forestillingsanalyse?". Forestillingsanalyse. En introduksjon. Fredriksberg C: Samfundslitteratur, 2007, s. 11-22.

Janss, Christian og Christian Refsum: ”3 / Poetisk billedbruk” i : Lyrikkens liv. Innf?ring i diktlesning, Oslo 2003. Universitetsforlaget. . s. 79–115.

Kj?rup, S?ren: ”Tre slags k?rlighed” i : Hvorfor smiler Mona Lisa? En bog om billeder og deres brug, 2. utg. 2004. Roskilde Universitetsforlag . s. 23–32.

Laneyrie–Dagen, Nadeije. “Introduction” og “Composition”. How to read paintings. Overs.. Richard Elliott. Edinburgh: Chambers Arts Library, 2004, s. XII–XV; 58–93.

Lothe, Jakob, ”Narrativ kommunikasjon”. Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse. Oslo: Universitetsforlaget, 1994, s. 20–60. Tilgjengelig i bokhylla p? nb.no.

Mitchell, W. J. T. "There are no Visual Media". Journal of Visual Culture. Vol 4 (2): 257-266. <http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1470412905054673> (10. s.)

Said, Edward. ?Orientalism Reconsidered?, I Cultural Critique nr. 1, 1985, s. 89-107. Tilgjengelig digitalt: http://www.artsrn.ualberta.ca/amcdouga/Hist494_2014/readings/orientalism_reconsidered_said.pdf

Sontag, Susan. "Det heroiske blikket". I Om fotografi, overs. Agnete ?ye. Oslo: Pax, 2004, s 111-148.

 

Anbefalt st?ttelesning;

Gaiger, Jason (red.): Art of the 20th Century: Frameworks for Modern Art, Yale University Press / The Open University. New Haven 2003. S?rlig “Interpreting the readymade: Marcel Duchamp’s "Bottlerack"” s. 56–103.

Gaut, Brys og Dominic McIver Lopes (red.): The Routledge Companion to Aesthetics, 2003. London. S?rlig Graham McFee: ”45. Dance” s. 545–556.

Kivy, Peter: The Fine Art of Repetition: Essays in the Philosophy of Music, New York 1993. Cambridge University Press. S?rlig utdrag fra ”Ch. XVIII. The Fine Art of Repetition” avsn. I–VII s. 327–354.

 

Publisert 2. juli 2020 13:11 - Sist endret 10. aug. 2020 14:59