Pensum/l?ringskrav

1. Richardson: Pamela, or Virtue Rewarded (del 1)

2. Goethe: Faust, del 1

3. Voltaire: Candide

4. Bronte: Wuthering Heights

5. Flaubert: Madame Bovary

6. Dostojevskij: Forbrytelse og straff

7. Ibsen: Gengangere

8. Kortprosa (brev, essays og noveller): i alt 28 s.

Holberg: "Fortale", "N?dvendige, nyttige og skadelige Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@", "Apologi for Fanden"

Edgar Allan Poe: ¡±The Tell-Tale Heart¡±

Anton Tsjekov: ¡°Studenten¡±

(Alle i Korttekster. Ein antologi, (red.), Jon Haarberg, Jakob Lothe, Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2000.

Camilla Collett: "Husmoderen skal spare" (I kompendiet for LIT 1302).

9. Dikt: i alt 25 s.

Ewald, "Til Sielen. En Ode"

Goethe, "Wanderers Nachtlied II" og "Erlk?nig"

Blake, "The Lamb" og "The Tiger"

H?lderlin, "Hyperions Schicksalslied" og "H?lfte des Lebens"

William Wordsworth: ¡°The Solitary Reaper"

John Keats: ¡°Ode on a Grecian Urn¡±

Alexander Pusjkin: ¡°Profeten¡±

Elizabeth Barrett Browning: ¡°If thou must love me¡±

Henrik Wergeland: ¡°Pigen paa Anatomikammeret¡±

Walt Whitman: ¡°I hear America Singing¡±

Charles Baudelaire: ¡°Correspondances¡± og "Anywhere out of the world"

Emily Dickinson: ¡°Dikt 341¡±

St¨¦phane Mallarm¨¦: ¡°Au seul souci de voyager¡±

Paul Verlaine: ¡°Il pleure...¡±

Sigbj?rn Obstfelder: ¡°Navnl?s¡±

(Alle i Dikt fra antikken til v?r tid (red.), Jon Haarberg og Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2002.

10. Metodologi, poetikk og sekund?rlitteratur:

G.E. Lessing: "Om lover og reglar for diktinga"

Friedrich Schiller: "Om dikterens holdning"

Samuel Taylor Coleridge: "Fantasien, diktet og verset"

Charles Augustin Sainte-Beuve: "Dikterpersonligheten"

Friedrich Nietzsche: "Det apolliniske og det dionysiske"

Wilhelm Dilthey: "Dikterfantasien og livet"

(Alle fra Europeisk litteraturteori fra antikken til 1900), (red. ) Eiliv Eide m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 1992.

Mikhail Bakhtin: Problems of Dostoevsky¡¯s Poetics, kap. 2: ¡±The Hero and the Position of the Author with Regard to the Hero in Dostoevsky¡¯s Art¡±.

Jan Watt: The Rise of the Novel, kap. 1: "Realism and the Novel Form".

Peter B¨¹rger: "Institusjonen Kunst som litteratursosiologisk kategori"

(Artiklene finnes i kompendiet for LIT 1302).

Georg Luk¨¢cs: ¡°Forord til Balzac og den franske realismen¡± (Finnes i Moderne litteraturteori (red.), Atle Kittang m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 2003).

* Frode Helland og Lisbeth Pettersen W?rp, ? lese drama, Oslo, Universitetsforlaget 2005. "Handling og tilstand", s. 53-79, "Framstilling og kommunikasjon", s. 81-100, "Dramatis personae", s. 101-35, "Dramaets tid og rom", s. 137-60, "Det dramatiske spr?ket", s. 161-90.

* Christian Janss og Christian Refsum: Lyrikkens liv Universitetsforlaget, Oslo 2003. Kap. 2: "Alt er rytme!¡±, kap. 3: ¡±Poetisk billedbruk¡±, kap. 4: ¡±Tematisk og retorisk lesning¡± og kap. 8: ¡±Prosadiktet og poesiens grenser¡±.

*Jakob Lothe: Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse, Universitetsforlaget 2003. Kap. 1: ¡±Introduksjon", kap. 2: "Narrativ kommunikasjon", kap. 3: ¡±Narrativ tid og repetisjon¡± og kap. 4: ¡±Hendingar, personar og karakterisering¡±.

Tekstene merket med * tilsvarer en basiskunnskap som studenten kan ha oppn?dd p? andre emner.

11. Litteraturhistorie: Jon Haarberg, Tone Selboe og Hans Erik Aarset: Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen. Oslo: Universitetsforlaget, 2007. S. 295-415.

Publisert 16. apr. 2013 12:58