Pensum/l?ringskrav

1. Richardson: Pamela, or Virtue Rewarded (del 1), 2. Goethe: Faust, del 1, 3. Voltaire: Candide, 4. Bronte: Wuthering Heights, 5. Flaubert: Madame Bovary, 6. Dostojevskij: Forbrytelse og straff, 7. Ibsen: Gengangere

8. Kortprosa (brev, essays og noveller): i alt 28 s. Holberg: "Fortale", "N?dvendige, nyttige og skadelige Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@", "Apologi for Fanden"

Edgar Allan Poe: ¡±The Tell-Tale Heart¡±, Anton Tsjekov: ¡°Studenten¡±

(Alle i Korttekster. Ein antologi, (red.), Jon Haarberg, Jakob Lothe, Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2000.

Camilla Collett: "Husmoderen skal spare" (I kompendiet for LIT 1302).

9. Dikt: i alt 25 s., Ewald, "Til Sielen. En Ode" Goethe, "Wanderers Nachtlied II" og "Erlk?nig"

Blake, "The Lamb" og "The Tiger", H?lderlin, "Hyperions Schicksalslied" og "H?lfte des Lebens" William Wordsworth: ¡°The Solitary Reaper", John Keats: ¡°Ode on a Grecian Urn¡±, Alexander Pusjkin: ¡°Profeten¡±, Elizabeth Barrett Browning: ¡°If thou must love me¡±, Henrik Wergeland: ¡°Pigen paa Anatomikammeret¡±, Walt Whitman: ¡°I hear America Singing¡±, Charles Baudelaire: ¡°Correspondances¡± og "Anywhere out of the world" Emily Dickinson: ¡°Dikt 341¡±, St¨¦phane Mallarm¨¦: ¡°Au seul souci de voyager¡±, Paul Verlaine: ¡°Il pleure...¡±, Sigbj?rn Obstfelder: ¡°Navnl?s¡± (Alle i Dikt fra antikken til v?r tid (red.), Jon Haarberg og Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2002.

10. Metodologi, poetikk og sekund?rlitteratur: G.E. Lessing: "Om lover og reglar for diktinga", Friedrich Schiller: "Om dikterens holdning", Samuel Taylor Coleridge: "Fantasien, diktet og verset", Charles Augustin Sainte-Beuve: "Dikterpersonligheten", Friedrich Nietzsche: "Det apolliniske og det dionysiske", Wilhelm Dilthey: "Dikterfantasien og livet" (alle fra Europeisk litteraturteori fra antikken til 1900), (red. ) Eiliv Eide m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 1992.

Mikhail Bakhtin: Problems of Dostoevsky¡¯s Poetics, kap. 2: ¡±The Hero and the Position of the Author with Regard to the Hero in Dostoevsky¡¯s Art¡±. Jan Watt: The Rise of the Novel, kap. 1: "Realism and the Novel Form". Peter B¨¹rger: "Institusjonen Kunst som litteratursosiologisk kategori" (Artiklene finnes i kompendiet for LIT 1302).

Georg Luk¨¢cs: ¡°Forord til Balzac og den franske realismen¡± (Finnes i Moderne litteraturteori (red.), Atle Kittang m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 2003).

* Christian Janss og Christian Refsum: Lyrikkens liv Universitetsforlaget, Oslo 2003. Kap. 2 "Alt er rytme!¡±, kap. 3 ¡±Poetisk billedbruk¡±, kap. 4 ¡±Tematisk og retorisk lesning¡±, kap. 8 ¡±Prosadiktet og poesiens grenser¡±. *Jakob Lothe: Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse, Universitetsforlaget 2003. Kap. 1 ¡±Introduksjon", kap. 2, "Narrativ kommunikasjon" kap., 3 ¡±Narrativ tid og repetisjon¡± og 4 ¡±Hendingar, personar og karakterisering¡±, * Elke Platz-Waury: Drama og teater. En innf?ring, Ad Notam Oslo 1992. Problemfelt 2: ¡±Dramaets kommunikasjonssituasjon¡±, 3: "Dramatisk figur", 4: "Handling i drama" og 5: ¡±Dramatisk spr?k¡±. Tekstene merket med * tilsvarer en basiskunnskap som studenten kan ha oppn?dd p? andre emner.

11. Litteraturhistorie: Ingemar Algulin og Bernt Olsson: Litteraturens historie i v?rlden (Norstedts, Stockholm 1990), "F?rromantiken och nyklassicismen",¡±Romantiken¡±, ¡±Fr?n realism til naturalism¡±, ¡±Mellam naturalism och symbolism, s. 249-465.

Publisert 6. mars 2005 17:50