1. Richardson: Pamela, or Virtue Rewarded (del 1)
2. Goethe: Faust, del 1
3. Voltaire: Candide
4. Bronte: Wuthering Heights
5. Flaubert: Madame Bovary
6. Dostojevskij: Forbrytelse og straff
7. Ibsen: Gengangere
8. Kortprosa (brev, essays og noveller): i alt 28 s.
Holberg: "Fortale", "N?dvendige, nyttige og skadelige Å·ÖÞ±ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖޱͶעÍøÕ¾ÍƼö@", "Apologi for Fanden"
Edgar Allan Poe: ¡±The Tell-Tale Heart¡±,
Anton Tsjekov: ¡°Studenten¡±
(Alle i Korttekster. Ein antologi, (red.), Jon Haarberg, Jakob Lothe, Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2000.
Camilla Collett: "Husmoderen skal spare" (I kompendiet for LIT 1302).
9. Dikt: i alt 25 s.
Ewald, "Til Sielen. En Ode"
Goethe, "Wanderers Nachtlied II" og "Erlk?nig"
Blake, "The Lamb" og "The Tiger",
H?lderlin, "Hyperions Schicksalslied" og "H?lfte des Lebens"
William Wordsworth: ¡°The Solitary Reaper",
John Keats: ¡°Ode on a Grecian Urn¡±,
Alexander Pusjkin: ¡°Profeten¡±,
Elizabeth Barrett Browning: ¡°If thou must love me¡±,
Henrik Wergeland: ¡°Pigen paa Anatomikammeret¡±,
Walt Whitman: ¡°I hear America Singing¡±,
Charles Baudelaire: ¡°Correspondances¡± og "Anywhere out of the world",
Emily Dickinson: ¡°Dikt 341¡±,
St¨¦phane Mallarm¨¦: ¡°Au seul souci de voyager¡±,
Paul Verlaine: ¡°Il pleure...¡±,
Sigbj?rn Obstfelder: ¡°Navnl?s¡±
(Alle i Dikt fra antikken til v?r tid (red.), Jon Haarberg og Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2002.
10. Metodologi, poetikk og sekund?rlitteratur:
G.E. Lessing: "Om lover og reglar for diktinga",
Friedrich Schiller: "Om dikterens holdning",
Samuel Taylor Coleridge: "Fantasien, diktet og verset",
Charles Augustin Sainte-Beuve: "Dikterpersonligheten",
Friedrich Nietzsche: "Det apolliniske og det dionysiske",
Wilhelm Dilthey: "Dikterfantasien og livet"
(Alle fra Europeisk litteraturteori fra antikken til 1900), (red. ) Eiliv Eide m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 1992.
Mikhail Bakhtin: Problems of Dostoevsky¡¯s Poetics, kap. 2: ¡±The Hero and the Position of the Author with Regard to the Hero in Dostoevsky¡¯s Art¡±.
Jan Watt: The Rise of the Novel, kap. 1: "Realism and the Novel Form".
Peter B¨¹rger: "Institusjonen Kunst som litteratursosiologisk kategori"
(Artiklene finnes i kompendiet for LIT 1302).
Georg Luk¨¢cs: ¡°Forord til Balzac og den franske realismen¡± (Finnes i Moderne litteraturteori (red.), Atle Kittang m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 2003).
* Frode Helland og Lisbeth Pettersen W?rp, ? lese drama, Oslo, Universitetsforlaget 2005. "Handling og tilstand", s. 53-79, "Framstilling og kommunikasjon", s. 81-100, "Dramatis personae", s. 101-35, "Dramaets tid og rom", s. 137-60, "Det dramatiske spr?ket", s. 161-90.
* Christian Janss og Christian Refsum: Lyrikkens liv Universitetsforlaget, Oslo 2003. Kap. 2 "Alt er rytme!¡±, kap. 3 ¡±Poetisk billedbruk¡±, kap. 4 ¡±Tematisk og retorisk lesning¡±, kap. 8 ¡±Prosadiktet og poesiens grenser¡±.
*Jakob Lothe: Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse, Universitetsforlaget 2003. Kap. 1 ¡±Introduksjon", kap. 2, "Narrativ kommunikasjon" kap., 3 ¡±Narrativ tid og repetisjon¡± og 4 ¡±Hendingar, personar og karakterisering¡±,
Tekstene merket med * tilsvarer en basiskunnskap som studenten kan ha oppn?dd p? andre emner.
11. Litteraturhistorie: Ingemar Algulin og Bernt Olsson: Litteraturens historia i v?rlden, ¡±Fr?n realism til naturalism¡±, ¡±Mellam naturalism och symbolism, s. 249-465.