Pensum/l?ringskrav

Teoretisk kjernestoff (ca. 200 sider)

1. Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards (red.) Art and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 143-146 (3 s)

2. Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)

3. Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards (red.) Art and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 146-152 (7 s)

4. Klinger, Cornelia: "Aesthetics", Jaggar, Alison M. and Iris Marion Young (red): A Companion to Feminist Philosophy, Malden, Mass., 1998, s.343-352 (10 s) + litteraturliste

5. Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)

6. Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)

7. Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)

8. Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003, s. 7-64

9. Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)

10. Wichstr?m, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)

Fordypningspensum v?ren 2006: ?Kj?nnsstrategier i samtidskunsten?

Judith Butler, ”Bodies that Matter”, 27 – 55 og noter s. 249 – 257. I Judith Butler, Bodies that Matter: On the Discursive Limits of ”Sex”, New York og London: Routledge, 1993. (29 s)

The Guerrilla Girls, ”Introduction and Conclusion to The Guerrilla Girls’ Bedside Companion to the History of Western Art” s. 349 – 353. I The Feminism and Visual Culture Reader, redigert av Amelia Jones, London og New York: Routledge, 2003 (5 s)

Amelia Jones, ”Postfeminism, Feminist Pleasures, and Embodied Theories of Art”, s. 383 – 395 og noter s. 555 – 557. I The Art of Art History: A Critical Anthology, redigert av Donald Preziosi, i serien: Oxford History of Art, Oxford, New York: Oxford University Press, 1998. (12 s)

Amelia Jones, “The “Sexual Politics” of The Dinner Party: A Critical Context”, s. 408 – 433. I Reclaiming Female Agency: Feminist Art History after Postmodernism, redigert av Norma Broude og Mary D. Garrard, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2005. (16 s)

Kobena Mercer, ”Reading Racial Fetishism: The Photographs of Robert Mapplethorpe”, delen ”Imagining the black man’s sex” s. 171 – 189 og noter s. 319 – 320. I Kobena Mercer, Welcome to the Jungle: New Positions in Black Cultural Studies, New York and London: Routledge, 1994. (14 s)

Craig Owens, ”The Discourse of Others: Feminists and Postmodernism”, s. 486 – 502. I The Expanding Discourse: Feminism and Art History, redigert av Norma Broude og Mary D. Garrard, Boulder, CO: Westview Press, 1992. (12 s)

Camille Paglia, Sexual Personae. Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, s. 1–140, New York: Vintage Books Edition 1991, opprinnelig utgitt p? Yale University 1990. (140 s)

Griselda Pollock, “Revenge: Lubaina Himid and the Making of New Narratives for New Histories” s. 168 – 198. Kapittel 7 i Griselda Pollock, Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories, London og New York: Routledge, 1999. (22 s)

John B. Ravenal, “Shirin Neshat: Double Vision”, s. 446 – 458. I Reclaiming Female Agency: Feminist Art History after Postmodernism, redigert av Norma Broude og Mary D. Garrard, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2005. [basert p? artikkel utgitt i 2002]. (7 s)

Lisa Tickner, ”Sexuality and/in Representation: Five British Artists” I The Art of Art History: A Critical Anthology, s. 356 – 369, redigert av Donald Preziosi, i serien: Oxford History of Art, Oxford, New York: Oxford University Press, 1998. (14 s)

Hanne Beate Ueland, ”F?lelsen av ? g? opp en trapp: (Vibeke tandbergs kunst i lys av collageteknikk, humor og det konseptuelle fotografiet)” s. 9 – 16 og bilder s. 17 – 39 og verksliste s. 51. I Vibeke Tandberg, utstillingskatalog, redigert av Marit Woltmann, kurert av Hanne Beate Ueland, Oslo: Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, 2003. ISBN 82 – 91430 – 40 – 3 Kat. nr. 46. Katalogen er p? 55 nummererte sider. (7 s)

Monique Wittig, ”The Straight Mind” s. 130 – 135. I The Feminism and Visual Culture Reader, redigert av Amelia Jones, London og New York: Routledge, 2003. (5 s)

Dag Solstad: Genanse og verdighet Oslo: Oktober 1994.

Dag Solstad: T. Singer, Oslo: Oktober 1999.

Vigdis Hjorth: Om bare, Oslo: Cappelen 2001.

F?lgende b?ker skaffes (kj?pes eller l?nes p? biblioteket):

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo, 2003

Dag Solstad: Genanse og verdighet , Oslo: Oktober 1994.

Dag Solstad: T. Singer, Oslo: Oktober 1999.

Vigdis Hjorth: Om bare, Oslo, 2001

Camille Paglia, Sexual Personae. Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York, 1991

Resten av artiklene kopieres i kompendier (LIT3461/LIT3462: Teoretisk kjernepensum , og LIT3461/LIT3462: Fordypningspensum: Kj?nnsstrategier i samtidskunsten. F?es kj?pt p? Kopiutsalget p? Akademika

 

Publisert 7. des. 2005 17:12 - Sist endret 19. sep. 2019 11:46