Siegfried Kracauer : of Film. The Redemption of Physical Reality, 1997. USA: Princeton paperbacks (Kapittel 1-4, 8, 13, 15-16) .
Roland Barthes, del 1 av:: Det lyse rommet. Tanker om fotografiet, : Pax..
Susan Sontag: On Photogrphy, 2002. London, Penguin . (Essays 1, 4 & 6) .
Susan Sontag: Regarding the Pain of Others, 2003.
Tekster i kompendium
Sergei Eisenstein: Word and image, Florida: Hartcourt Brace & Company. S. 3–65 i The film sense (1970). Til engelsk ved Jay Leyda.
Sergei Eisenstein: Literature and Cinema. Reply to a Questionaire, Bloomington and Indianapolis: Indiana U.P.. S. 95–99 i Selected Works (1988). Til engelsk ved Richard Taylor.
Julio Cortázar: Spindelvev , Oslo: Gyldendal. (Spansk tittel: ”Las babas del diablo”), til norsk ved Kjell Risvik, S. 182–196 i Sermonier (1994). .
Michael Herr : Dispaches, (1977/ 2002). . Picado. (S. 3–31) utdrag.
T.S. Elliot: The hollow men, London: Faber and Faber. S. 83–86 i The complete Poems and Plays of T.S. Elliot. (1973).
Erwin Panofsky: Style and Medium in the motion Picture, (red.) 2004. Oxford U.P. S. 289–302 I Braudy & Cohen, Film Theory and Critisism..
Siegfried Kracauers : Kapittel 2, “The historical approach”. S. 45–61 i The Last Things Before the Last, 1969. New York: Oxford U.P..
Roland Barthes: Bildets retorikk, Oslo: Pax. S. 22–36 i Utvalgte artikler og essays (1994). Til norsk ved Knut Stene-Johansen..
Roland Barthes: The photographic message, G.B: Fontana. S. 15–31 I Image-music-text (1977). Til engelsk ved Stephen Heath.
To filmer vil bli vist i tilknytning til seminaret
Francis Ford Coppola: Apocalypse Now ,
Michelangelo Antonioni: Blow-Up ,