DRUMFILL

I denne semesteroppgaven ville jeg lage et produkt som kunne brukes til fremf?ring, instrument?ving eller kunstneriske og kreative komposisjoner. Jeg valgte derfor i denne oppgaven ? programmere frem en trommesequenser i Pure Data. Hovedform?let med sequenseren eller patchen var at den skulle spille trommelyder i et rytmisk m?nster og i loops. N?r loopen var etablert skal man kunne alterere eller forandre trommelydene ved hjelp filter og pitch. I tillegg ville jeg ha en tempofunksjon. Etterhvert som instrumentet kom til liv fant jeg ut at det ville v?rt spennende om det var mulig for andre folk ? benytte seg av skjelettet som var lagd. Derfor gjorde jeg det ogs? veldig enkelt ? bytte ut de lydene som jeg hadde satt som standard, med egne lyder fra hvilket som helst samplebibliotek. I tillegg er det heller ikke vanskelig ? bytte om p? hvordan trommesekvensen er bygd opp. Det er enkelt delt inn i 16-delssalg slik at hvis man vil endre p? rytmikken som blir spilt er det enkelt ? flytte slagene slik man vil. Instrumentet er heller ikke redusert til bare trommelyder. Alle typer lyder: synther, trommer, vokal, gitar og bass er ogs? mulig ? legge inn i stedet for samplesene som f?lger med. Dette gj?r at instrumentet ikke er kun redusert til en trommesequenser men ogs? en lydsequenser med lydredigeringsmulighet on the go.

Dette er DRUMFILL:

Emneord: Interaktiv musikk
Publisert 29. mai 2018 11:16 - Sist endret 29. mai 2018 11:20