Oppgaver

Oppgave 1

  • MIDI-moro: Ta inn MIDI (notein og/eller pianoobjekt) og legg p? forskjellige tre/firklanger (bruk forskjellige matematiske operasjoner: +, -, *, /) p? en tone avhengig av hvilken basstone som spilles (bruk modulus (%) og forskjellige logiske operasjoner: <, >, ==, osv.). Lag lyd b?de med MIDI (noteout) og audio (bruk cycle~ og volum og h?yttalerobjekter).

  • Bonusoppgave (til de som vil gj?re litt mer): Legg inn forskjellige tidsobjekter (f.eks. pipe og delay) i patchen over.

Oppgave 2

  • MIDI-moro 2: Utvid patchen fra oppgave 1 med ? legge til ulike hendelser for hver tone i oktaven (bruk en kombinasjon av select og trigger). Lag arpeggiatorer (med pipe og delay) og legg gjerne inn litt tilfeldighet (med metro og random). Fors?k ? pakke inn grupper av objekter i egne subpatcher (enten ved hjelp av "encapsulate"-funksjonen eller ved ? lage subpatchen selv).

Oppgave 3

  • Enkel synth: Lag en enkel synthesizer som styres fra MIDI (notein, ctlin) basert p? additiv syntese (koble sammen flere forskjellige lydgeneratorer: cycle~, phasor~, rect~, etc.). Sett inn omhyllingskurver (envelope) som styres av function, line~ og *~.

  • Enkel avspiller: Lag en enkel lydavspiller (med sfplay~) hvor hastigheten (speed $1) styres med forskjellige hendelseseffekter (basert p? f.eks. metro, random, pipe).

Oppgave 4

  • Lydavspiller: Lag en lydavspiller (bruk sfplay~) med panning (line?r, slik som vist p? timen), og delay med feedback (bruk tapin~ og tapout~). Legg ogs? inn mulighet for opptak av lyden (med sfrecord~).

  • Bonusoppgave: sett inn MIDI-kontroll av de forskjellige elementene (med notein, ctlin, bendin, etc.).

Oppgave 5

  • Super-Sampler: Lag en enkel sampler med opptaksfunksjon basert p? buffer~, groove~, sig~ og record~. Legg inn enkel panning og delay fra forrige oppgave. Bruk verdier fra tastatur, mus og gamepad for ? styre de forskjellige elementene.

  • Nettverkskontroll: Lag en klient/server-versjon av sampleren slik at den kan kontrolleres over nettverket (mxj net.maxhole). Legg inn muligheten for ? styre f?lgende parametere: avspillingshastighet, start/stop avspilling og opptak, delaylengde. Det er en fordel om dere 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@er om denne deloppgaven slik at dere kan teste kontroll mellom flere maskiner.

Oppgave 6

  • Polyfon sampler: Lag en polyfon sampleavspiller (kombiner poly-patchen fra timen med sampler-patchen fra tidligere). Legg p? forskjellige effekter (delay og konvolusjon) som kan settes inn med matrix og matrixctrl.

Oppgave 7

  • Sampler: Pr?v ? f? sampleren fra timen (ligger i zip-filen) til ? spille med poly~ (ta gjerne bort mikrotonaliteten i sampleren). Det g?r greit ? levere oppgaven selv om dere evt. ikke f?r til ? lage lyd. Det viktigste er ? pr?ve!

  • Semesteroppgave: Lag en kort skisse av hva dere har lyst til ? gj?re i semesteroppgaven, gjerne som et flytdiagram som viser hvilke "moduler" dere ?nsker ? ha med.

Publisert 29. apr. 2007 00:36 - Sist endret 14. des. 2007 00:11