.bravnie

Vi er fem sporty mennesker som elsker idrett og vi vet av erfaring at det er mye komplikasjoner i idrettshverdag. Derfor har vi valgt ? fokusere p? idrettslag derav; volleyball-spillere; fordi vi syntes volleyball er interessant.

Bilde av prosjektgruppen

Oppe fra venstre: Vilde, Nora, Runa

Nede fra venstre: Akisan, Bendik

Tema og m?lgruppe

M?lgruppen v?r er volleyballspillere p? OSI, med hovedfokus p? ett av damelagene. Under pionerfasen av analysen har vi forst?tt at kommunikasjon p?virker de ulike delene av laget i stor grad. Tema vi har valgt ? fokusere p? er dermed kommunikasjon. Vi mener at dette er et spennende tema som vi kan v?re med p? ? l?fte til et enda h?yere niv?.

Problemstilling

Hvordan kan kommunikasjon p?virke prestasjon og samholdet i et damelag, b?de p? og utenfor volleyballbanen? 

Datainnsamling

Vi har gjennomf?rt en observasjon av en treningskamp mellom damelagene p? OSI. Vi fant ut at spillerne er seri?se og det virker som det er godt samhold i laget. Likevel er det veldig mye som skjer individuelt, s? dette vil vi unders?ke n?rmere. 

Vi har g?tt videre med datainnsamlingen med tre intervjuer og to observasjoner. Vi har hatt ett individuelt intervju med én spiller, ett gruppeintervju med tre spillere og ett intervju med treneren deres. Observasjonene har v?rt av treningene, hvor vi har fokusert p? kommunikasjonen mellom spillerne, samt mellom spiller og trener. 

Idéer

SocialBingoMachine (sosiale aktiviteter for laget).

Ballhenter.

Treningsassistenten (feedback om treningen/treneren).

  • Feedback Master 3000
  • Portable Feedback Master 3000X

Prototyper

Vi gjennomf?rte en rekke unders?kelser for ? utelukke, samt oppdage utfordringer laget kunne ha. Ut i fra dette laget vi noen skisser p? potensielle prototyper vi kunne utvikle. Etter videre unders?kelser sto vi igjen med to skisser som vi bestemte oss for ? g? videre med. Begge prototypene unders?ker aspektet kommunikasjon, n?rmere bestemt tilbakemeldinger. Den f?rste prototypen fokuserer p? tilbakemeldinger under treningen, mens den andre har fokus p? tilbakemeldinger p? ulike omr?der etter treningen.

Portable Feedback Master

F?rste Skisse av Portable Feedback Master
V?r f?rste idé med denne skissen var at spillerne skulle ha et slags armb?nd ?verst p? armen hvor de kunne gi tilbakemeldinger kjapt under treningen.
Dette er prototypen vi laget ut i fra den f?rste skissen. Vi tenkte at den skulle registrere tidspunkt tilbakemeldingen var gitt slik at treneren kunne se p? det etterp? og f? en form for tidslinje over treningen og, ut i fra dette, se hvor mange som var forn?yde/misforn?yde. Meningen med prototypen var at treneren skulle se tidslinjen og deretter se hvilke omr?der som mange var forn?yde/misforn?yde med. P? den m?ten kunne treneren ta opp dette med spillerne, noe som forh?pentligvis kunne forbedre kommunikasjonen mellom treneren og spillerne ang?ende treningen.

 

Feedback Master

Dette er den f?rste skissen vi laget for den andre prototypen v?r. Poenget med denne var at spillerne skulle samles etter treningen og gi tilbakemelding p? ulike omr?der av treningen p? en skala som gikk fra d?rlig-bra. I motsetning til den f?rste prototypen legger denne fokus p? ulike omr?der etter treningen, hvor treneren f?r en gjennomsnittlig oversikt over hva alle mente om de ulike omr?dene.
Dette er den f?rste lavoppl?selige prototypen av den andre skissen. Vi ?nsket som sagt at spillerne skulle gi tilbakemeldinger p? ulike omr?der ut i fra en skala som g?r fra misforn?yd-forn?yd. N?r én spiller var ferdig skal vedkommende trykke p? en "neste"-knapp for ? indikere at han/hun er ferdig og en ny spiller kan gi sine tilbakemeldinger. Dataene fra tilbakemeldingene skulle lagres, og treneren skulle enten f?tt resultatene p? mail eller direkte ut p? prototypen. P? den m?ten kunne treneren se hva spillerne synes om de ulike omr?dene som er i fokus og ta dette videre s?nn som han/hun vil.

Videre utvikling av Feedback Master

Vi gjennomf?rte evalueringer med b?de spillere og trener for ? finne ut hvilken av prototypene vi skulle g? for. Det var enstemmig om at Feedback Master dekket behovet p? best m?te og vi valgte derfor ? utvikle denne videre. Vi begynte ? eksperimentere med forskjellige m?ter ? utforme prototypen p? gjennom ulike former, st?rrelser og grensesnitt. Dette utforsket vi ved ? sette oss hver for oss og tegne nye skisser p? hvordan den kunne se ut:

Vi bestemte oss for ? g? videre med en ny runde med evaluering med spillere og trener for ? utforske m?ter ? gi tilbakemeldingene p? og hvordan treneren ville f? resultatet. Her lagde vi lavoppl?selige alternativer til grensesnittet og tok det med til m?lgruppen for ? evaluere det:

Til venstre er ulike alternativer for hvordan treneren skal se resultatet og til h?yre er de ulike m?tene ? gi tilbakemelding p?.

Spillerne var enige om at glidebryteren var den beste m?ten for dem ? gi tilbakemelding p?, s? vi har n? valgt ? g? for dette. Videre har vi hatt en form for evaluering med en domeneekspert n?r det kommer til materialer. Han anbefalte oss ? g? for treverk da dette var lett, enkelt ? jobbe med og robust. P? bakgrunn av at verken vi eller volleyballspillerne har god kompetanse p? materialer velger vi ? h?re p? domeneeksperten og g?r for dette. Vi driver forel?pig med det tekniske og tenker at neste steg vil v?re ? finne ut av hvor stor plass ting kommer til ? ta for deretter ? gjennomf?re en ny runde med evaluering ang?ende dette. 

3D Modell av l?sningen

3D Modell av l?sningen sett forfra
3D Modell av l?sningen sett forfra

Bilde av l?sningen

Bilde av sluttl?sningen

 

Publisert 19. feb. 2018 10:44 - Sist endret 30. des. 2020 13:23