Creat{ifi}ty

Creati{ifi}ty har utviklet Unqueue My Bathroom som retter seg mot unge voksne som bor i kollektiv med tre andre eller flere. Prototypen skal bidra til et bedre samspill mellom kollektivbeboere.

 

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre til h?yre: Siri, Gwendolyn, Thea, Martin

Tema og m?lgruppe

V?r m?lgrupper er unge voksne som bor i kollektiv med tre andre eller flere. Vi har valgt denne m?lgruppen fordi vi har personlig erfart at det kan oppst? mange problemer n?r man deler fellesomr?der med andre. I tillegg er m?lgruppen lett tilgjengelig for oss som gj?r at vi f?r samlet inn mye data p? kort tid og blir godt kjent med m?lgruppen. 

Problemstilling

  • Hvordan skape et bedre samspill mellom beboere i kollektiv.

Datainnsamlingsmetoder

Creati{ifi}ty har gjennomf?rt flere iterasjoner og benyttet seg av forskjellige datainnsamlingsmetoder.  Vi har alltid brukt en triangulering av metoder for ? samle inn data med h?y validitet.

Metoder vi har brukt:

  • Dybdeintervju (semi-strukturert)
  • Rollespill
  • Fokusgruppe
  • Sp?rreunders?kelse

Behov

Ut i fra datainnsamling identifiserte vi f?lgende behov:

  • Behov for tid
  • Behov for oversikt
  • Behov for p?minnelse

Ideer

Ide 1 - Unqueue My Bathroom

Unqueue My Bathroom er et k?system for baderom I kollektiv, der man f?r mulighet til ? stille seg p? en plass i k?. I korte trekk skal prototypen gi hver person sin egen k?knapp der tilh?rende LED-lys viser hvor personen er i k?en. Den f?rste i k?en f?r sterkest lys og en fast tid p? badet, f?r turen g?r videre til neste. En bevegelsessensor registerer n?r noen g?r inn p? badet og startet nedtelling av tiden. Neste person i k?en f?r lavere grad av lys, og vente p? sterke lys til sin tur. Lysene vil videre oppdateres forl?pende for hver person i k?en. 

 

Ide 2 - Roomie Reminder

Denne ideen baserer vi p? behovene om p?minnelse og oversikt. Flere av kollektivene hadde problemer med b?de det at ikke alle tok ansvar for rengj?ring, men ogs? det ? f?lge regler i kollektivet. Prototypen holder oversikt over oppgaver i kollektivet og minner beboerne p? n?r de m? utf?re oppgavene sine. 

 

Ide 3 - Traffic Light My Mood

I korte trekk skal Traffic Light Mu Mood best? av to deler. Den ene delen skal v?re utenfor for eksempel en SiO-bolig leilighet. Denne delen skal gi tre lyssignal: gr?nt, gult og r?dt, slik som et trafikklys. Fargene representerer hvor mottakelig personen er for bes?k. Den andre delen skulle best? av tre knapper i brukerens leilighet hvor hen kan styre hvilke farge som vises p? utsiden.

 

V?r l?sning - Unqueue My Bathroom

Prototypen er designet for ? skape et bedre samspill mellom beboerne og skal hjelpe til ? unng? lange ventetider for badet i travle tider. Ved ? trykke p? en knapp kan kollektiv beboere stille seg i k? for badet og vet basert p? lyset av LED-en hvor lenge de m? vente til de kan bruke badet. Selve interaksjonen skjer b?de gjennom knappetrykk og tangible user interface. Dette har vi utviklet med tanke p? at prototypen skal v?re enkel ? bruke, s?rlig tidlig p? dagen n?r brukerne er tr?tte. Systemet gj?r det lettere for hele kollektivet ? h?ndtere bruk av baderommet n?r flere vil bruke badet samtidig. I tillegg kan prototypen hjelpe til ? spare milj?et ved ? spare vann og str?m. 

L?sningen best?r av: 

  • 4 RGB-leder
  • 4 knapper
  • PIR-sensor
  • Servo-motor
  • To seriekoblede Arduino Unos. 

Prototypens funksjonalitet g?r ut p? at den skal fungere som et k?system for badet. Alle kolletkivbeboerne har hver sin knapp og et tilh?rende lys som representerer plassen de har i k?en. N?r en person vil bruke badet trykker den p? sin knapp. Gr?nt lys betyr at det er deres tur og tiden deres starter med en gang personen entrer badet ved hjelp av bevegelsessensoren i boks 2. Inne p? badet ser man ogs? en timer som viser hvor mye tid personen har igjen p? badet og skalerer fra 0 - 10. Gult lys viser at man er neste person i k?en, mens r?dt lys viser at det er mer enn 2 personer foran deg i k?en. Lysene endres etterhvert som k?en g?r videre til neste person slik at man alltid vet hvilken posisjon man har i k?en. N?r tiden har g?tt ut for en person p? badet, s? hopper servoen tilbake til null og lysene utenfor badet oppdateres og dermed ogs? k?en. B?de personen p? badet vet da at den m? forlate badet og personen utenfor badet vet at det n? er deres tur. 

Utvikling av Unqueue My Bathroom

TIdlig skisse av prototypen

Dette var en av skissene v?re til Unqueue My Bathroom. Vi hadde allerede satt noen rammer for hvordan prototypen skulle v?re og p? dette punktet hadde vi bestemt oss for ? ha b?de en sensor og tidsviser. Utenom det hadde vi enda ikke tatt noen designvalg. 

3D-modell av prototypen

Vi lagde ogs? en 3D-modell i programmet SketchUp for ? illusters formkonseptet. Her hadde vi tatt noen flere designvalg, som f.eks at boksens form. 

Designforslag

Her er en illustrasjon av ulike ideer til design av prototypen. Dette var noe vi viste til brukerne, slik at vi fikk en pekepinn p? om brukerne ville ha m?nster eller at designet skulle v?re minimalistisk. 

Laserkuttingsverkt?y

Som verkt?y for ? forme prototypen, brukte vi laserkutting. 

Prototype etter laserkutting

Dette var prototypen etter f?rste behandling av prototypen. 

Endelig fungerende prototype

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Gwendolyn Borchsenius, Siri ?sterhus, Thea Aksdal, Martin Pedersen
Publisert 5. mars 2018 19:58 - Sist endret 11. juni 2018 18:15