Pentagon

Pentagon ?nsker ? gj?re teknologi tilgjengelig, forst?elig og forn?yelig for den eldre garde. Ved hjelp av Arduino ?nsker vi ? gi eldre en f?lelse av selvstendighet og frihet ved interaksjon med hverdagslig teknologi. 

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre: Steffen, Steven, T?n, Chris og Thuan.

Tema og m?lgruppe

M?lgruppen v?r er eldre med finmotoriske utfordringer, og vi fokuserer da spesielt p? eldre som bor p? sykehjem. Vi ?nsker ? unders?ke hvordan interaksjon mellom hverdagslig teknologi og m?lgruppen foreg?r, og hvordan de kan f?le seg inkludert og sett i utvikling av teknologi. Vi ?nsker ogs? at de ved interaksjon med teknologi skal sitte igjen med en f?lelse av frihet og selvstendighet.

Problemstilling

Etter to intervjuer og én observasjon sitter vi igjen med f?lgende formulering for v?r problemstilling:

Hvordan kan eldre med finmotoriske utfordringer lettere interagere med elektroniske teknologier som ikke er tilrettelagt deres behov?

Datainnsamling

Vi har gjennomf?rt observasjoner, intervjuer og fokusgrupper med over et dusin mennesker, hvorav to av dem har v?rt domeneeksperter. Vi valgte ? sentrere datainnsamlingen v?r rundt én av individene i m?lgruppen, og hun vil bli referert til videre som v?r hovedbruker.

Observasjon

P? Kuben 62+ aktivitetssenter gjorde vi observasjonen v?r som ?fluer p? veggen?, slik at v?rt n?rv?r ikke ville p?virke hva vi observerte i betydelig grad. Vi noterte ned v?re observasjoner av brukernes interaksjoner med hverandre, mobiltelefoner, kiosk og informasjonstavle.

Vi har ogs? gjennomf?rt en observasjon i semi-naturlige omgivelser av v?r hovedbrukers interaksjon med eget musikkanlegg. Vi ba brukeren om ? bruke systemet p? vanlig m?te mens vi noterte ned hvorvidt hun trykket p? riktige knapper, kom med ytringer eller stilte oss sp?rsm?l. P? denne m?ten ble vi kjent med hva som fungerte, hva som kunne forbedres og hva som manglet ved interaksjon mellom lydanlegget og brukeren.

Bruker interagerer med anlegg
Bruker interagerer med anlegg

Domeneekspertintervju - strukturert og ustrukturert

Vi gjennomf?rte to intervjuer med domeneeksperter for ? f? bedre innsikt i hvilke utfordringer, men ogs? potensialer, v?r brukergruppe hadde.

Det f?rste ekspertintervjuet ble gjort med Roy, daglig leder ved Kuben. Intervjuet ble dokumentert med notatskriving og ble hovedsakelig gjennomf?rt for ? tilegne oss et f?rsteinntrykk av eldre menneskers hverdag p? et eldresenter. Roy kunne fortelle oss at underholdning, mosjon, sosial omgang og interaksjon med teknologi var temaer vi burde se n?rmere p?.

Det andre ekspertintervjuet ble gjort med J?rgen Valen, en masterstudent fra Institutt for informatikk som skrev sin master om revmatisme. Intervjuet ble gjennomf?rt i mai som en del av den siste iterasjonen v?r, og vi benyttet oss av denne muligheten til ? stille sp?rsm?l om generelle tendenser som vi hadde observert i datainnsamlingene v?re.

Semistrukturert intervju

Etter ? ha observert eldre i en sosial setting og intervjuet en domeneekspert om eldre sin hverdag, ?nsket vi ? h?re hva noen av de eldre selv hadde ? si. V?rt m?l med dette intervjuet var ? f? informasjon som kunne bidra til ? finne ut hva vi ?nsket at v?r l?sning skulle hjelpe til med. Etter det f?rste intervjuet vi hadde med hovedbrukeren og den andre beboeren samtidig ?nsket vi ? f? gjennomf?rt et intervju med bare hovedbrukeren slik at vi fikk bedre innsikt i hennes situasjon.

Fokusgruppe

Vi gjennomf?rte ogs? to fokusgrupper, en med ti deltakere p? Kuben og en mindre gruppe p? Majorstutunet. Vi startet med en introduksjonsdel av hvem vi var, hva vi holdt p? med, hva prosjektet gikk ut p?, hva prototypene var og hva vi ?nsket at deltakerne skulle gj?re. Deretter presenterte vi v?re tre prototyper og ba deltakerne om ? diskutere utseende, utforming og funksjoner ved de tre.

Designprosessen

F?rste iterasjon

Konseptene vi kom opp med var et nytt musikkanlegg som benyttet seg av CDer, og et nytt anlegg som benyttet RFID og Spotify.

Nytt anlegg med CD-rom
Nytt anlegg med CD-rom

 

Nytt anlegg med RFID-leser
Nytt anlegg med RFID-leser

 

Vi var ogs? innom flere konsepter som ikke hadde med musikk ? gj?re, som blant annet et elektronisk bingospill. Vi valgte ? presentere ideene v?re under det f?rste ?singelintervjuet? med hovedbrukeren. Brukeren ?nsket ikke ? g? vekk fra CDene sine, siden hun hadde om lag 100 CDer og likte ? kunne legge de fysisk p? spilleren sin, til tross for sine skjelvne hender.

Andre iterasjon

Etter en produktiv samtale med teknisk gruppel?rer, Harald Maartmann-Moe om hvorvidt det gikk an ? lage en CD-spiller fra bunnen av ved hjelp av Arduino endte vi opp med ? g? vekk fra denne ideen. Vi valgte derfor ? heller se p? hvilke muligheter vi hadde til ? modifisere panelet til et eksisterende anlegg.

Panel til eksisterende musikkanlegg
Panel til eksisterende musikkanlegg

Vi endte derfor opp med ? skissere nye prototyper, n? av fjernkontroller. Vi tok med disse til hovedbrukeren v?r og gjennomf?rte formative brukbarhetstester i kontrollerte omgivelser for ? se hvorvidt hun forstod hvor hun skulle trykke eller ikke ved hjelp av oppgavetesting.

St?ende - engelsk - med symboler
St?ende - engelsk - med symboler

 

St?ende - norsk - med symboler
St?ende - norsk - med symboler

 

Liggende - norsk - kun tekst
Liggende - norsk - kun tekst

 

Tredje iterasjon

Hovedbrukeren hadde klare meninger rundt prototypene vi presenterte, og det ble tydelig gjennom brukbarhetstestingen hva som fungerte og ikke. Under testene satt vi med skjemaer hvor vi hadde tatt h?yde for de mulige situasjonene som kunne oppst? under testingen, og f?rte ned resultatene. P? bakgrunn av dette endte vi opp med ? lage tre nye papprototyper. Disse tok vi med et Kuben 62+ aktivitetssenter for ? evaluere de i en fokusgruppe.

Prototyper med i fokusgruppe. Fra venstre: Papp+, Cornflakes, Fullkorn
Prototyper med i fokusgruppe. Fra venstre: Papp+, Cornflakes, Fullkorn

Fjerde iterasjon

Etter gjennomf?ringen av fokusgruppe og ny A/B-testing gikk vi tilbake for ? se p? v?re originale design. Tendensen under de tidligere testene var at l?sningen ikke var intuitiv nok for brukerne, s? dette ?nsket vi ? gj?re noe med. F?rst lagde vi et utkast til en pianoliknende fjernkontroll, hvor knappene ville v?re pianoets tangenter. Deretter lagde vi en prototype som tok utgangspunkt i et CD-cover som hadde fem knapper (lyd, spill av og bytte sang) gjemt under et lokk.

Simpel
Simpel
Piano
Piano
Test av CD-cover med bruker
Test av CD-cover med bruker

Endelig prototype

Den h?yoppl?selige prototypen er en tangible fjernkontroll som vi har kalt CD Cover Controller, eller CCC. Interaksjonen foreg?r p? to m?ter: N?r lokket l?ftes registreres dette av reed-switchen, og dette utl?ser en reaksjon hos Arduinoen inni som sender ut to ulike signaler til musikkanlegget: skru p? anlegget, og spill av musikk.

Prototypen lukket
Prototypen lukket

Boksen er bygget av kryssfinerplater, trelim, og to hengsler av metall, og treverket er malt med tynne lag for ? f? frem m?nstret i treet gi prototypen et minimalistisk og naturlig utseende. Platene er kuttet ved hjelp av sag for ? unng? en ?brent? finish som resultat av laserkutter, og for ? bevare den tidl?se utformingen som sklir rett inn i brukskonteksten.

Prototypen ?pnet
Prototypen ?pnet
Av Chris Kl?v Andersen, Steffen Ekeberg Br?ten
Publisert 19. feb. 2018 11:06 - Sist endret 3. nov. 2020 13:11