Pseudonym

En forfatters arbeidsprosess er veldig ulik fra person til person. Noen er veldig strukturerte i sine arbeidsvaner, mens andre kan ta skriving litt som det kommer. Etter timer p? kontoret er det lett ? ta seg sm?pauser, og man kan fort miste oversikt over hvor mye man egentlig har jobbet den dagen. Vi i Pseudonym, i 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ med én forfatter, vil se p? hvordan vi kan holde arbeidsdagen strukturert.

Bildet kan inneholde: Fotografi, Tekst, Portrett, Photography, Font.

 

Tema og m?lgruppe

I begynnelsen med dette prosjektet valgte vi ut forfattere som den m?lgruppen vi ville designe for. Vi satset p? gode refleksjoner, ideer og innspill fra dem, som vi fikk. Etter problemer med ? f? tak i tilbakemeldinger n?r det kom til evaluering og kommentarer til design og skisser, valgte vi ? rette designet til én spesifikk forfatter som viste st?rst interesse i ? jobbe tett med oss videre. 

Til ? starte med var fokuset til tema ved arbeidsforholdene til alle forfatterne. Vi ville f? innblikk i en vanlig arbeidsdag for ulike forfattere og ? se hvordan de arbeider. Vi gikk da inn i datainnsamlingen med ulike temaer vi vill f? svar p?, og valgte ? gjennomf?re en semi-strukturert intervju med dem for ? la dem f?re oss i andre interessante retninger.  

Til slutt da vi innsnevret til én bruker, valgte vi ? fokusere mer p? det vi fant gjennom intervjuet og senere evalueringer. 

 

Problemstilling:

 

??????"Kan vi gi én barnebokforfatter motivasjon, via visualisering av tid til ? gjennomf?re dagsplaner?

 

Datainnsamling

Intervju

Vi har gjennomf?rt fire intervjuer med fire forskjellige forfattere.

Vi startet med ? intervjue den f?rste forfatteren vi kom i kontakt med. Denne forfatteren har en relasjon til en av oss p? gruppen, som har gjort at vi har hatt god kontakt gjennom hele prosjektet. Vi har f?tt hjelp fra denne forfatteren til ? komme i kontakt med flere som faller inn under v?r m?lgruppe.

Dette f?rste intervjuet, baserte seg mye p? at vi ville bli enda bedre kjent med denne forfatteren, slik at vi kunne ha tett kontakt gjennom hele prosjektet. Vi s? p? dette intervjuet som en gylden mulighet til ? bli bedre kjent med m?lgruppen, og f? et innblikk i hvor og hvordan vi kunne hjelpe. Gjennom sp?rsm?l om arbeid og fritid, og bes?k til b?de kontor og anneks, fikk vi se hvordan hun jobber som forfatter, og vi kunne gj?re oss en formening om hennes kontekst.

 

Det er her deltaker nr.2 jobber best
Bilde fra f?rste intervju.
?????

Etter dybdeintervjuet gikk vi i gang med ? planlegge de tre siste intervjuene. Vi kom i kontakt med tre forfattere som var interessert i ? bidra med sine tanker rundt deres arbeidsprosess. Da tid og dato var satt var det bare ? begynne ? forberede seg, og vi laget en intervjuplan som baserte seg p? innledende sp?rsm?l, som ?pnet for mye refleksjon. Vi tenkte det var viktig med mulighet for refleksjon, da vi fikk inntrykk fra dybdeintervjuet at forfattere var pratsomme mennesker.  

Med den innstillingen gikk vi inn i runder med intervjuer som gikk veldig greit for seg. Vi hadde base p? et grupperom p? IFI, men vi hadde ogs? et m?te p? en cafe. Forfatterne vi pratet med var ?pne mennesker som gjerne delte alt i fra arbeidsprosess, fritid og familie, og deres tanker rundt at teknologien spiller en st?rre rolle enn f?r. Deres innspill ble notert og tatt opp, slik at vi kunne bruke det videre i en analyse.

Under intervjuene fikk vi et inntrykk av at noen hadde sterke formeninger om hvor de kunne og ikke kunne jobbe. Ut i fra dette tolket vi at kontekst m?tte v?re et viktig fokuspunkt, og det er noe vi har tatt med oss gjennom hele prosjektet.  

Bildet kan inneholde: Begivenhet, Turistattraksjon, Kunst.
Bilder fra de tre siste intervjuene.

Dagb?ker

Senere gjennomf?rte vi ogs? en datainnsamling i form av dagb?ker. Underveis i intervjuene s? vi at flere forfattere syntes det var vanskelig ? sette fingeren p? hva de manglet/kunne blitt forbedret i l?pet av en arbeidsdag. 

Dette resulterte i at det ble sendt en mail hvor vi ga forfatterene i oppgave om ? svare dette underveis n?r de kom p? noe i l?pet av en arbeidsdag, dette vart i en uke.

Hvordan er det ? v?re forfatter?

I tillegg er selveste livet, med omsorg for barn, mann, foreldre, det er hus som m? holdes i orden, middager som m? lages, vennetreff. Et slikt arbeidsliv trenger stram struktur i hverdagen, med s? mange str?jobber og oppdrag. Mye tid g?r med p? oppf?lging og purring p? folk. Ingenting gir seg selv. (...)

Siden inntekten varierer enormt, har jeg m?tte tenke st?rre, med ?rsplaner (budsjett), m?nedsplaner, ukeplaner og dagsplaner. Disse planene er jeg n?dt til ? f?lge, b?de for ?konomiens del og for ? holde styr p? alt. Jeg pr?ver ? ha rene forfatteruker, for ? ha fokus p? skrivingen. Denne dagbokuka har v?rt en forfatteruke.”

- Hentet fra dagbok skrevet av forfatteren, som en del av v?r datainnsamling.

Problemomr?de

Vi fokuserer p? arbeidsforholdene til forfatteren, og v?rt problemomr?de er da kontoret eller arbeidsplassen til forfattern. Under brainstormingen i startfasen av prosjektet, s? fant vi ut at vi ville fokusere p? konteksten, da vi ikke ville lage nye redskap som forfatteren aktivt skulle bruke under skrivingen sin. Dette tok vi hensyn til ogs? pga, egne forutsetninger til implementering av design, og at vi skal lage et fysisk design.

Analyse

Under datainnsamlingen fokuserte vi p? kontekst, arbeidsmengde, arbeidsforhold og den generelle arbeidsdagen. Fra det fikk vi mye spennende data og g? ut ifra, og vi pr?vde ? sortere dem ? en ryddig m?te. Vi bearbeidet intervjuene i fellesskap, og satt sammen et affinity diagram som har blitt gjort digitalt (se bilde under).

Affinity diagram

I diagrammet har vi fargekodet de ulike forfatterne, og plassert stikkord under passende til beste emne.  De rosa lappene tilh?rer forfatteren vi har jobbet videre med. 

Generelt fant vi behov for hyppigere tilbakemeldinger, bel?nninger og oversikt over progresjon.

Prototyper

Iterasjon 1

I iterasjon 1 hadde vi ikke bestemt oss enn? om ? bare g? for én bruker videre. Dette er sterkest preget i skissene fra iterasjon 1, da de er ment for forfattere generelt og ikke én spesifikk.  

Bildet kan inneholde: Tekst, Diagram.
Skisser til fire forskjellige ideer

Iterasjon 2

I iterasjon 2 bestemte vi oss for ? g? videre med bare en bruker. Vi fortsatte videre med ideene fra iterasjon 1, men ?nsket n? ? m?te forfatteren p? nytt for ? h?res hennes innspill og se om vi skulle jobbe videre med noen av dem. 

Det ble gjennomf?rt en formativ evaluering gjennom en enkel think aloud rundt boken, som vi hadde lagd en lavoppl?selig prototype av i papp. Hensikten med det var ? fokusere fullt p? forfatteren sine preferanser til en artefakt.

Oppf?lgende etter evalueringen gjennomf?rte vi en workshop. Her fikk forfatteren tegne flere eksempler p? hva hun kunne ha tenkt seg og hvilke funksjoner de skulle ha hatt. 

Bilder av workshop og tegning av forfattere.

Iterasjon 3

Etter mange gode innspill fra forfatteren i iterasjon 2, ble vi inspirert av tegningen som var en progress bar (se bilde fra iterasjon 2). Vi har hele tiden hatt stort fokus p? konteksten og ?nsket ? lage noe som passet inn p? kontoret til forfatteren. Ettersom at forfatteren elsker sjiraffer, valgte vi ? sette progress baren som halsen til en sjiraff. 

Vi lagde en lavoppl?selig prototype av sjiraffen som viste hvordan vi tenkte med halsen, lagd i papp. Videre jobbet vi med hvordan interaksjonen skulle v?re. I den anledningen inviterte vi forfatteren p? think aloud + workshop, hvor vi viste frem prototypen og stilte sp?rsm?l rundt denne. Her fikk forfatteren ogs? pr?vd forskjellige m?ter ? sl? av/lys, fikk se forskjellige farger p? lys og forskjellige lyder. 

Workshop

 

Funksjon til prototypen

Ideen med denne er at forfatteren skal kunne trykke inn antall timer hun ?nsker ? jobbe. Da starter sjiraffen og ta tiden hun jobber, gradvis fylles halsen med lys etter hvor lenge hun har jobbet. N?r forfatteren har jobbet antall trykte timer, er halsen fylt med lys og det spilles av en applaus. Det er ogs? mulighet for pause hvis brukeren ?nsker dette, da m? forfatteren legge sjiraffen ned p? siden og halsen fylles med bl?tt lys for ? bekrefte at den er i pause. Sjiraffen stopper ? ta tiden helt til den er lagt tilbake. 

Her kan dere se evolusjonen av prototypen:

Bildet kan inneholde: Sjiraff, M?bler, Stol, Sjiraffer.
Sjiraff protoype nr. 1

 

 

 

Bildet kan inneholde: .
Sjiraff prototype nr2.

 

 

Bildet kan inneholde: Sjiraff, Musikk Instrument, Strengeinstrument.
Endelig prototype: Girograf

Prosjektet v?rt har f?tt navnet Girograf. Dette ordet er bygget opp av to ord: giro og graf. Her har vi tatt betydningen til giro for repetitive handlinger, og graf for visualisering av utvikling. 

Av Camilla Christensen, Emma Tvinnereim, Hedda Kjetun Dyngeland, Maren Ingunnsdatter Berge
Publisert 25. feb. 2019 10:35 - Sist endret 7. feb. 2020 15:56