BOP

Vi ?nsker ? unders?ke hvilke l?sninger, p? en interaktiv og leken m?te, kan f?re til b?de motorisk utvikling, probleml?sning og spill. M?let v?rt for prosjektet er ? lage et produkt uten bruk av skjermbaserte virkemidler som holder barn i alder 1-3 ?r underholdt.


M?lgruppe:

V?r m?lgruppe er sm?barn i alderen 1-3 ?r.


Datainnsamling:

Som metode for datainnsamling, s? har vi valgt ? bruke intervju, observasjon hvordan barn leker og evaluering av prototyper og skisser med domene-eksperter.
Selv om v?r m?lgruppe er sm? barn, s? bestemte vi oss ? intervjue foreldre til disse barn som domene eksperter. Vi har gjennomf?rt pilotintervju og hovedintervjuer med domene-ekspertene. Fra behovene vi definerte under analyse av intervjuer og observasjon, kunne vi definere krav til prototypen, blant annet at brukeren skal kunne justere lydniv?et.
 

Affinity diagram
Affinity diagram 

Prototyping:
M?let med f?rste idémyldring var ? skisse mange ulike l?sninger med fokus p? konseptet “interaktivitet”. Vi utforsket ulike ideer sammen for ? forsikre at vi fokuserte p? identifiserte behov av m?lgruppen. Prototypene i form av en “boks” ble raskt forkastet fordi en av domene ekspertene mente at boks-formen var kjedelig og typisk for andre leker man kunne kj?pe i butikken.

 Ulike skisser

 

“Tall & Dyr” - prototypen hadde som rolle ? l?re barn tall og ulike dyr gjennom fargerike knapper.


“Interaktivt hus” - prototypen fokuserte p? interaktive elementer p? alle sidene av huset. Man kunne f.eks. trykke p? knappen og se lyset gjennom “vindu” inne i huset. Tanken var ? engasjere barn til ? utforske ulike sider av huset.


“Radio” - prototypen hadde hovedoppgave ? l?re barnet symbolsk tenkning, f.eks. ved ? trykke p? sau-knappen spilles det “B?, b? lille lam”-barnesangen eller skru p? lyset med en ekte lysbryter. Prototypen inkluderte mulighet til ? justere lyd.


Konsept & Formkonsept:
Vi ?nsket at artefakten skulle st?tte interaktiv lek hos barn, og derfor valgte vi konseptet interaktivitet.

Bildet kan inneholde: produkt, oransje, rektangel, font, leket?y.
Moodboard brukt som inspirasjon til konseptet

Etter evaluering av f?rste skisser, ble det laget forslag til form konseptet pyramide. Hensikten med pyramide var ? tilby m?lgruppen mange ulike aktiviteter og gjenstander uten ? lage for stor artefakt. Pyramideformen viste seg ? v?re en utmerket m?te hvordan vi kunne beskytte alt som fantes inne i selve pyramiden og hindre at Arduino komponenter blir ?delagt av v?re brukere. Samtidig h?pet vi ? tilby en enkel og effektiv m?te ? fange brukerens oppmerksomhet, og frembringe interaktivitet under lek.


Design resultatet:

Sluttresultatet er en pyramide med forskjellige interaktive sider, hver side har en unik aktivitet.

  Lyskryss-siden                                                     Musikk-siden

Bildet kan inneholde: azure, triangel, rektangel, kreativ kunst, elektrisk bl?.Bildet kan inneholde: triangel, kontorrekvisita, rektangel, tre, tre.

Stjernehimmel-siden                                              Tavle du kan tegne p?


Lenker:

Presentasjon 1

Presentasjon 2

GitHub Kode

Videologo

Av Emilia Sandstrm, Julia Chmurna
Publisert 9. juni 2022 19:14 - Sist endret 15. sep. 2022 13:09