Garduino

I Garduino vil vi pr?ve ? utvikle et verkt?y som kan forbedre b?rekraft og planteliv. Vi spesifeserer oss innen b?rekraft i h?p om ? forbedre teknologi og ? lage et bedre milj? for alle. 

M?lgruppe         

Vi visste at vi ville jobbe med noe som var knyttet til milj?, men det er fortsatt veldig bredt. Basert p? v?r interesse i dette temaet, utf?rte vi intervjuer hos elever som gikk p? jordbrukslinjen p? en videreg?ende skole. Disse intervjuene var generelle og gikk mer p? de store temaene innenfor b?rekraft. Det kom frem fra flere av de, at automatisering er viktig for ? hjelpe b?rekraft. Vi fikk senere kontakt med Los?ter som er en veldig milj?bevisst instutisjon. Hagearbeidet, dyrkingen og matlagingen hos de fikk oppmerksomheten v?r, og vi ville jobbe videre med de for ? identifisere potensielle behov og problemer.

 

Datainnsamling

Vi valgte ? gjennomf?re kvalitative unders?kelser for v?rt prosjekt med en veldig typisk metode for kvalitativ forskning, nemlig intervju. M?let med disse intervjuene var f?rst og fremst hvordan intervjuobjektene sitt forhold med b?rekraft var. Som sagt tidligere, begynte vi med ? intervjue videreg?ende elever som gikk p? jordbrukslinjen. Disse intervjuene bestod av strukturerte sp?rsm?l og var godt planlagt p? forh?nd. For ? ford?ye dataen, gikk alle i gruppen gjennom disse intervjuene. Videre valgte vi ? fokusere p? en helt annen m?lgruppe som vi hadde identifisert. Vi kom i kontakt med Los?ter og begynte straks ? sette opp intervju for disse ogs?. Intervjuene her var semi-strukturerte og var mer som en hverdagslig samtale med brukeren. Her kom det fram store og sm? problemer. 

 

Problemstilling

Etter intervju med Los?ter kom det frem noen problemer de hadde. Kunnskapsformidling var et av de, hvor brukeren nemlig er opptatt av at kunnskap skal kunne bli formidlet. Dette "problemet" kunne derimot v?re litt vanskelig ? fikse ved hjelp av en Arduino. Et annet behov som kom frem var tilpasningsdyktighet. Et problem p? Los?ter var ? kunne arbeide mens jorda var v?t. Det var ogs? behov og problemer om ? tilpasse seg v?ret og hvordan det kunne p?virke dyrkingen. Et siste problem var kompostdriften. Komposten p? Los?ter er en stor del og m? tas vare p?. Komposten trenger nemlig en temperatur mellom et minimalt punkt og maksimalt punkt. De m? ofte g? ? sjekke dette for at soppene ikke d?r ut som igjen er viktige for kompostutviklingen. 

 

Prototyper

Vi fikk laget noen low-fidelity prototyper som svar til behovene som brukerene v?re har nevnt. Vi begynte med ? skissere tankene v?re og hvordan funksjonaliteten skulle foreg?. Det viktigste i starten var ? f? noe frem til brukeren som gjorde at tanken v?r ga mening s?nn at vi kunne diskutere det videre. Vi beveget oss senere inn i modellering og 3D-printing. 

 

Prototype 1

Prototype 1 er en skisse av de forskjellige komponentene vi skal ta i bruk til kompost l?sningen. Her ser man 2 deler som skal brukes av 2 forskjellige Arduino Uno circuitboards. Den ene Arduino skal v?re i komposten med komponenter som kan m?le temperatur. Via en bluetooth modul s? skal kompost Arduinoen sende informasjon til Arduinoen som er i huset til Los?ter. Her har Arduinoen r?dt, bl?tt og gr?nt lys som skal informere brukeren om hvor niv?et til temperaturen er.

 

 

Prototype 2

Prototype 2 er en enkel 3D modell av boksene som Arduinoene skal ligge i. Formen for denne boksen er ikke s?rlig avansert, men etter dialog med brukeren kom det frem at ?nsket var ? ha det s? enkelt som mulig. Brukeren satte funksjonalitet over design og form, s? vi tenkte en boks ville v?re en grei start. Boksen rommer n?dvendig komponenter og ledninger. Boksen har utganger til LED-lys og temperatur sensor. Dette er en viktig del av prototypen, hvor brukeren m? tydelig se informasjonen som kompost-boksen sender til hus-boksen. Det er ogs? gravert inn navn og logo p? lokket, i tillegg til hull som bruker kan henge opp med.

 

 

Prototype 3

Den siste prototypen kan fremst? som veldig lik prototype 2. Etter ? ha hatt 2 workshops/evalueringer med bruker om prototype 2, kom det ikke frem s? mange forbedringspotensiale eller nye ?nsker. Brukeren sa at prototype 2 var akkurat det de ville ha, men vi pr?vde ? fiske etter mer. Vi kom frem til at hj?rnene kunne v?re mer avrundet og at boksen kunne v?rt st?rre p? grunn av plass i den forrige prototypen. Vi valgte ? ta brukeren sitt ord p? det og finpusse prototype 2. 

 

 

Medlemmer i Garduino:

John Christian Fredriksen

Eirik ?ye Andersen

Yoana Adriyanova

Bleron Strana

William ?deg?rd

 

 

Diverse lenker

Presentasjon 1 Presentasjon 2 YouTube Video Kode

 

Publisert 12. juni 2022 16:39 - Sist endret 13. juni 2022 11:08