Femklang

Bildet kan inneholde: font.
I en musikers hverdag er ?ving ganske fundamentalt. Noen musikere tar sin tid til ? ?ve mye i forberedelse til en konsert eller opptakspr?ve. De fleste musikere antar vi har et grunnleggende behov for ? ?ve p? sitt instrument der form?let kan v?re forberedelse og utvikling av sine musikalske ferdigheter. Samtidig lever vi i et teknologibasert samfunn, hvor vi ser nye innovasjoner som hjelper til mennesker i ulike profesjoner. V?rt tema er dermed musikk og vi ?nsker ? utvikle en l?sning som er nyttig i ?vingssituasjoner for musikere.
Tema og m?lgruppe

Med tanke p? at alle i gruppa er musikktilhengere, synes vi det er et interessant tema hvor vi kan utforske omr?der i musikk/hos musikere. Vi har v?rt i kontakt med musikere gjennom v?re gruppemedlemmer som har bekjente p? skolen og Forsvaret (garden). V?rt fokus er ? forst? musikernes behov og hverdag, og det kom vi fram til med 6 musikere. Med det ?nsker vi ? f? et innblikk av deres forberedelsesmetoder og fremf?ringsscenarioer. Vi har dermed valgt musikere i 20-?rene, som v?r m?lgruppe.

Problemstiling - Hvordan kan teknologi utvide ?vingsrommet for musikere?
Datainnsamling 

Vi ?nsket ? samle inn data om musikernes liv og deres behov. For ? oppn? det, valgte vi ? gjennomf?re enkeltintervjuer. For ? unng? en manusbasert dialog, gjennomf?rte vi semi-struktruerte intervjuer med et par sp?rsm?l skrevet ned p? forh?nd. Vi startet intervjuprosessen ved ? utf?re pilotintervju slik at vi ble forberedt p? svar og oppf?lgningssp?rsm?l. Form?let var ? kunne f? et innblikk i de ulike perspektivene brukerne befant seg i (med tanke p? ulike instrumenter og ?vingsrutiner brukerne har). 

Analyse

Etter ? ha samlet kvalitative data fra enkeltintervjuene, valgte vi ? bruke "Affinity Diagram" og gjennomf?re en idémyldringsprosess med brukerne for ? strukturere funnet og finne sammenhenger og musikernes behov. Etter ? ha hatt ?pen koding av funn, kategoriserte vi dem innenfor tre temaer vi mente var sentrale i dataen. De var f?lgende: ?ving, hjelpemidler og fremf?ring. 


Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, m?bler, stol, skrivebord.

Bildet kan inneholde: fargerikhet, post-it lapp, rektangel, font, parallell.

Prototyping

Konsept

Etter intervjuer og workshops med brukerne, ble det tydelig lagt fram for oss at musikere stadig opplever nerv?sitet av distraksjoner som lys, lyd, temperatur etc. Disse distraksjonene kommer til grunn basert p? folks tilstedev?relse og sceneoppsett. Vi kom dermed fram til ? ha publikum som v?rt konsept til dette prosjektet.

Bildet kan inneholde: mikrofon, menneskekroppen, offentlig adresse system, kunstner, brann.

 

Formkonsept

Hovedtanken for formkonseptet v?rt er en artefakt med menneskelignende faktorer. Formkonseptet v?rt skal kunne kommunisere funksjonene i prototypen som representerer lys, lyd og h?rsel.

 

Lavoppl?selige prototyper

I begynnelsen av prototypingsfasen lagde vi flere lavoppl?selige prototyper av papp, papir, plastelina etc. for ? teste ut ulike formkonsepter som robot, kamera, musikkspiller . Disse prototypene er videreutviklede l?sninger som er basert p? brukernes idéer. Etter at vi lagde disse prototypene, satte vi oss ned med brukerne for en evaluering for ? vurdere hva som er interessant for dem, hva som fungerte og eventuelt ikke fungerte. 

Bildet kan inneholde: kreativ kunst, kunst, tre, rektangel, lekeblokk.
Veskeformet simulator
Bildet kan inneholde: tre, kommunikasjonsenhet, lydutstyr, gulvbelegg, elektronisk apparat.
Monitorformet simulator
Bildet kan inneholde: fraktboks, pakkematerialer, rektangel, pakkelevering, emballasje og merking.
Prototype med sceneoppsett
??
Bildet kan inneholde: rektangel, tre, tekstil, hodeplagg, kunst.
Konsertsimulator m/Bucket Hat
Bildet kan inneholde: rektangel, kameratilbeh?r, font, kameraer og optikk, lydutstyr.
Konsertsimulator p? stativ med menneskelignende faktorer
Bildet kan inneholde: servise, gest, font, sirkel, asfalt.
Lyskaster simulator
Bildet kan inneholde: leket?y, tre, kunst, gass, ull.
Kameraformet prototype 1
Bildet kan inneholde: kreativ kunst, lekeblokk, maling, begivenhet, kunst.
Kameraformet prototype 2
Sluttprototype - Ove

Brukerne viste stor interesse for ? g? videre med robotl?sningen. Etter evalueringen med brukerne fant vi ut at de trengte noe b?rbart og en form for simulasjon som tar i bruk lys og lyd. Vi pr?vde ? opprettholde brukernes ?nsker, ved ? fremlyse formkonseptet i prototypen, av ? forme ut "?yne", "munn" og "?rer". Gjennom funksjonaliteten implementert av Arduino skal "Ove" fremlyse konseptet publikum og det ? bli observert.

Bildet kan inneholde: lcd-projektor, utgangsenhet, videoprojektor, multimedia projektor, font.Bildet kan inneholde: briller, bord, briller, tavle, bildesign.Bildet kan inneholde: h?nd, netbook, bildesign, finger, duppeditt.

Bildet kan inneholde: utgangsenhet, lydutstyr, duppeditt, gass, mediaspiller.Bildet kan inneholde: bildesign, duppeditt, gass, maskin, bildel.

 

 

Teknisk implementasjon og funksjonalitet

Arduino er et sentralt element i prototypen v?r med tanke p? dets funksjonalitet (lys og lyd). For ? kunne implementere funksjonene vi hadde planlagt trengte vi komponenter i tillegg til Arduino Starter Kit. Prototypen skal da gjennom rgb-LEDene lyse ut av "?ynene" og gjennom en h?yttaler skal "munnen" lage tilfeldige lyder som dukker opp p? konserter. Prototypen skal ogs? ta inn lyd gjennom "?rene" og gjennkjenne lyden p? en lydsensor. 

Tilleggskomponenter:

DFRobot DFR0299

- Lydsensor WPSE309

- H?yttaler element

 

Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, kretskomponent, br?dbrett, maskinvareprogrammerer, elektriske ledninger.Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, kretskomponent, maskinvareprogrammerer, elektronisk komponent, mikrokontroller.Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, br?dbrett, kretskomponent, elektronisk instrument, maskinvareprogrammerer.


         

Bildet kan inneholde: fott?y, bukse, sko, band spiller, m?bler.
 Fra venste: Jonas, Karin, Anushan, Bagus, Dion
Gruppemedlemmer

Jonas Finborud Nyman

Karin Margrethe Hvalby

Anushan Raveendranathan

Bagus André Aarvak

Dion Lind