Ukeoppgaver 1:  24.?28. aug (INF1000 - H?st 2009)

Et f?rste m?te med Java (kapittel 1 og 2.1?2.3 i l?reboka, "Rett p? Java" 2. utg.)

M?l
I f?rste terminalstue-time skal du greie ? skrive dine f?rste Java-programer og f? de til ? fungere. P? timene med tavleundervisning (teoritimene) f?r du mer informasjon om Java og kurset generelt, og gjennomgang av noen av disse oppgavene.

Oppgaver til teoritimen

  1. Det f?rste programet:  kap. 1, oppg. 1 (side 23 i l?reboken)
    Lag et program som skriver f?lgende tekst p? skjermen:
    Rachmaninovs 3. klaverkonsert har et vakkert ?pningstema
    
    Velg selv hvilket navn du vil gi klassen.

    Tips: Fremgangsm?te for ? lage ditt f?rste program:

    1. Innlogging: Du kan bruke din egen datamaskin eller en maskin p? en av ?terminalstuene? p? universitetet. For ? logge inn p? terminalstuen trenger du bare ? skrive ditt brukernavn og passord p? velkomstskjermen til maskinen. Hvis du har med deg en b?rbar pc til UiO kan du koble den til det tr?dl?se nettet ved UiO (klikk p? teksten hvis du ?nsker mer informasjon). Hvis du sitter p? en egen pc hjemme sjekk at du har installert en Java-kompilator f?r du g?r videre ― Mac og Linux kommer som regel med Java-kompilator, men p? Windows m? du vanligvis installere kompilatoren (PDF) selv.

    2. Redigering: Deretter starter du et tekstredigerings-program. Det finnes mange slike ? velge mellom, for eksempel Emacs (som finnes p? Linux-maskinene i terminalstuen) eller TextPad (p? Windows-maskinene). Skriv programmet ditt i redigerings-programmet. Se f?lgdende eksempel for gode tips til hvordan du kan bygge opp programmet ditt ― det eneste du trenger ? endre er teksten som st?r i anf?rselstegn! Lagre programmet i en fil med riktig filnavn. Filnavnet skal v?re likt klassenavnet etterfulgt av .java, f.eks. f?lgende program (fra side 16 i l?reboken) skal lagres med filnavnet Utskrift.java fordi klassen i programmet heter Utskrift. Husk at store og sm? bokstaver har betydning her.
      class Utskrift {
          public static void main(String[] args) {
              System.out.println("Beethoven komponerte Skjebnesymfonien");
          }
      }
      

    3. Kompilering: Videre bruker du et ?kommandovindu?, ogs? kalt terminalvindu, for ? kompilere programet. P? Linux-maskinene p? Ifi ?pnes det automatisk et kommandovindu n?r du logger inn, men du kan ogs? ?pne det ved ? trykke h?yre musknapp og velge Open Terminal. P? Mac finner du ogs? kommandovinduet under navnet ?Terminal?. P? Windows kan du ?pne kommandovinduet ved ? holde inn Windows-tasten (tasten til venstre for Alt-tasten) mens du trykker bokstaven r, og s? skrive cmd (og trykke Enter).

      For ? kompilere programmet skriver du p? kommandovinduet kommandoen javac etterfulgt av mellomrom og filnavn, for eksempel:
          > javac Utskrift.java

      NB! Husk at du ikke skal taste inn ">"-tegnet, dette tegnet kalles prompt og brukes bare for ? angi at det som f?lger er en kommando som skal tastes inn p? kommandovinduet. Promptet du ser p? skjermen avhenger bl.a. av operativsystem, p? Unix (Linux) kan det f.eks. se slik ut: bruker@maskin ~ $

    4. Debugging: Hvis kompilatoren oppdager feil i programmet, retter du disse i tekstredigerings-programmet, lagrer, og kompilerer igjen. Feilmeldingen fra kompilatoren sier ofte hvor i programmet feilen sannsynligvis ligger, bl.a. vha. linjenummer. Bruk dette til ? finne feilen, og husk at store og sm? bokstaver har betydning, b?de i programkoden og filnavnet. Mer info om kompilering og debugging kan du finne p? side 17-18 i l?reboken, og p? Terminalvaktenes hjelpesider.

    5. Kj?ring: N?r du har rettet skrivefeilene slik at kompilatoren ikke gir noen feilmelding kan du ?kj?re? programmet ved ? skrive  java Klassenavn  p? kommandovinduet, for eksempel:
          > java Utskrift


  2. Finn fem syntaksfeil:  kap. 1, oppg. 3 (side 24)
    Finn feilene i dette programmet:
    class Utskrift {
        public stitac void main(String args) (
            System.out.println("Beethoven skrev Skjebnesymfonien")
            System.out.println("og ?tte andre symfonier.);
        }
    }
    


  3. Enkel formatering av utskrift:  kap. 1, oppg. 5 (side 24)
    Vi ?nsker ? skrive ut f?lgende tekst p? skjermen (med samme pyramideformatering):
        a
       a a
      a b a
     a c c a
    a d f d a
    
    Lag et Java-program som gj?r dette, ved ? bruke flere utskriftssetninger.

    Tips:
    Idéen her er ? finne hvor og hvordan man kan legge inn mellomroms-tegn i programmet for ? f? til pyramideformateringen. Senere i kurset, i kapittel 3 (side 52) vil du l?re en annen m?te ? l?se denne oppgaven p? hvor Java tar seg av pyramideformateringen.


  4. Areal av rektangler:  kap. 2, oppg. 1 (side 43)
    Skriv et program som beregner arealet av rektanglene med disse sidest?rrelsene: 3 og 5, 7 og 3, samt 4 og 9, og som skriver ut resultatet med en passende fortekst. Kompier og kj?r programmet.

    Tips:
    Denne kan l?ses ved ? f?lge oppskriften fra programmet p? side 30 og skrive et lignende program, men med litt andre variabelnavn og beregninger.


  5. Deklarasjon og initialisering av variabler:  kap. 2, oppg. 2 (side 43)
    Finn feilene i dette programmet:
    class Volum {
        public static void main (String[] args) {
            integer lengde, bredde, h?yde;
            lengde = 3;
            volum  = lengde * bredde * h?yde;
            System.out.println("Volumet er: " + volum);
        }
    }
    


  6. Typiske feilmeldinger:
    Hva betyr f?lgende feilmeldinger, som kompilatoren spytter ut n?r vi pr?ver ? kompilere og debugge dette programmet:
    1  class Test {
    2      public static void main(String[] args) {
    3          int jens;
    4          int siv = Jens * 3;
    5          System.out.println("Svar: " siv);
    6          erna = siv - jens;
    7          System.out.printn(erna);
    8      }
    
       a.  Test.java:8: reached end of file while parsing
               }
                ^
    
       b.  Test.java:4: cannot find symbol
           symbol  : variable Jens
           location: class Test
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       c.  Test.java:4: variable Jens might not have been initialized
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       d.  Test.java:5: ')' expected
              System.out.println("Svar: " siv);
                                         ^
           Test.java:5: illegal start of expression
              System.out.println("Svar: " siv);
                                             ^
    
       e.  Test.java:6: cannot find symbol
           symbol  : variable erna
           location: class Test
              erna = siv - jens;
              ^
    
       f.  Test.java:7: cannot find symbol
           symbol  : method printn(int)
           location: class java.io.PrintStream
              System.out.printn(erna);
                        ^
    
    
    Hvis vi fjerner "{"-kr?llparentesen p? linje 2 f?r vi ca. 10 nye feilmeldinger, bl.a. f?lgende. Hva tipper du er grunnen til at s? mange feilmeldinger for?rsakes av bare denne enkle lille feilen?
    
       g.  Test.java:2: ';' expected
               public static void main(String[] args)
                                                     ^
           Test.java:5: <identifier> expected
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                ^
           Test.java:5: illegal start of type
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                 ^
    

Oppgaver til terminaltimen



L?sningsforslag

Du f?r sannsynligvis mest utbytte av l?sningsforslagene hvis du har fors?kt ? l?se oppgavene p? egen h?nd f?rst.


Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du sende til josek [at] ifi.uio.no