Ukeoppgaver 1:  30. aug ? 3. sep (INF1000 - H?st 2010)

Et f?rste m?te med Java (kapittel 1 og 2.1?2.3 i l?reboka, "Rett p? Java" 2. utg.)

M?l
I f?rste terminalstue-time skal du greie ? skrive dine f?rste Java-programer og f? de til ? fungere. P? timene med tavleundervisning (teoritimene) f?r du mer informasjon om Java og kurset generelt, og gjennomgang av noen av disse oppgavene.

Oppgaver til teoritimen

  1. Det f?rste programet:  kap. 1, oppg. 1 (side 23 i l?reboken)
    Lag et program som skriver f?lgende tekst p? skjermen:
    Rachmaninovs 3. klaverkonsert har et vakkert ?pningstema
    
    Velg selv hvilket navn du vil gi klassen.

    Tips: Fremgangsm?te for ? lage ditt f?rste program:

    1. Innlogging: Du kan bruke din egen datamaskin eller en maskin p? en av ?terminalstuene? p? universitetet. For ? logge inn p? terminalstuen trenger du bare ? skrive ditt brukernavn og passord p? velkomstskjermen til maskinen. Hvis du har med deg en b?rbar pc til UiO kan du koble den til det tr?dl?se nettet ved UiO (klikk p? teksten hvis du ?nsker mer informasjon). Hvis du sitter p? en egen pc hjemme sjekk at du har installert en Java-kompilator f?r du g?r videre ― Mac og Linux kommer som regel med Java-kompilator, men p? Windows m? du vanligvis installere kompilatoren selv (Veiledning kommer...).

    2. Redigering: Deretter starter du et tekstredigerings-program. Det finnes mange slike ? velge mellom, for eksempel Emacs (som finnes p? Linux-maskinene i terminalstuen) eller TextPad (p? Windows-maskinene). Skriv programmet ditt i redigerings-programmet. Se f?lgdende eksempel for gode tips til hvordan du kan bygge opp programmet ditt ― det eneste du trenger ? endre er teksten som st?r i anf?rselstegn! Lagre programmet i en fil med riktig filnavn. Filnavnet skal v?re likt klassenavnet etterfulgt av .java, f.eks. f?lgende program (fra side 16 i l?reboken) skal lagres med filnavnet Utskrift.java fordi klassen i programmet heter Utskrift. Husk at store og sm? bokstaver har betydning her.
      class Utskrift {
          public static void main(String[] args) {
              System.out.println("Beethoven komponerte Skjebnesymfonien");
          }
      }
      

    3. Kompilering: Videre bruker du et ?kommandovindu?, ogs? kalt terminalvindu, for ? kompilere programet. P? Linux-maskinene p? Ifi ?pnes det automatisk et kommandovindu n?r du logger inn, men du kan ogs? ?pne det ved ? trykke h?yre musknapp og velge Open Terminal. P? Mac finner du ogs? kommandovinduet under navnet ?Terminal?. P? Windows kan du ?pne kommandovinduet ved ? holde inn Windows-tasten (tasten til venstre for Alt-tasten) mens du trykker bokstaven r, og s? skrive cmd (og trykke Enter).

      For ? kompilere programmet skriver du p? kommandovinduet kommandoen javac etterfulgt av mellomrom og filnavn, for eksempel:
          > javac Utskrift.java

      NB! Husk at du ikke skal taste inn ">"-tegnet, dette tegnet kalles prompt og brukes bare for ? angi at det som f?lger er en kommando som skal tastes inn p? kommandovinduet. Promptet du ser p? skjermen avhenger bl.a. av operativsystem, p? Unix (Linux) kan det f.eks. se slik ut: bruker@maskin ~ $

    4. Debugging: Hvis kompilatoren oppdager feil i programmet, retter du disse i tekstredigerings-programmet, lagrer, og kompilerer igjen. Feilmeldingen fra kompilatoren sier ofte hvor i programmet feilen sannsynligvis ligger, bl.a. vha. linjenummer. Bruk dette til ? finne feilen, og husk at store og sm? bokstaver har betydning, b?de i programkoden og filnavnet. Mer info om kompilering og debugging kan du finne p? side 17-18 i l?reboken, og p? Terminalvaktenes hjelpesider.

    5. Kj?ring: N?r du har rettet skrivefeilene slik at kompilatoren ikke gir noen feilmelding kan du ?kj?re? programmet ved ? skrive  java Klassenavn  p? kommandovinduet, for eksempel:
          > java Utskrift


  2. Finn fem syntaksfeil:  kap. 1, oppg. 3 (side 24)
    Finn feilene i dette programmet:
    class Utskrift {
        public stitac void main(String args) (
            System.out.println("Beethoven skrev Skjebnesymfonien")
            System.out.println("og ?tte andre symfonier.);
        }
    }
    


  3. Enkel formatering av utskrift:  kap. 1, oppg. 5 (side 24)
    Vi ?nsker ? skrive ut f?lgende tekst p? skjermen (med samme pyramideformatering):
        a
       a a
      a b a
     a c c a
    a d f d a
    
    Lag et Java-program som gj?r dette, ved ? bruke flere utskriftssetninger.

    Tips:
    Idéen her er ? finne hvor og hvordan man kan legge inn mellomroms-tegn i programmet for ? f? til pyramideformateringen. Senere i kurset, i kapittel 3 (side 52) vil du l?re en annen m?te ? l?se denne oppgaven p? hvor Java tar seg av pyramideformateringen.


  4. Areal av rektangler:  kap. 2, oppg. 1 (side 43)
    Skriv et program som beregner arealet av rektanglene med disse sidest?rrelsene: 3 og 5, 7 og 3, samt 4 og 9, og som skriver ut resultatet med en passende fortekst. Kompier og kj?r programmet.

    Tips:
    Denne kan l?ses ved ? f?lge oppskriften fra programmet p? side 30 og skrive et lignende program, men med litt andre variabelnavn og beregninger.


  5. Deklarasjon og initialisering av variabler:  kap. 2, oppg. 2 (side 43)
    Finn feilene i dette programmet:
    class Volum {
        public static void main (String[] args) {
            integer lengde, bredde, h?yde;
            lengde = 3;
            volum  = lengde * bredde * h?yde;
            System.out.println("Volumet er: " + volum);
        }
    }
    


  6. Typiske feilmeldinger:
    Hva betyr f?lgende feilmeldinger, som kompilatoren spytter ut n?r vi pr?ver ? kompilere og debugge dette programmet:
    1  class Test {
    2      public static void main(String[] args) {
    3          int jens;
    4          int siv = Jens * 3;
    5          System.out.println("Svar: " siv);
    6          erna = siv - jens;
    7          System.out.printn(erna);
    8      }
    
       a.  Test.java:8: reached end of file while parsing
               }
                ^
    
       b.  Test.java:4: cannot find symbol
           symbol  : variable Jens
           location: class Test
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       c.  Test.java:4: variable Jens might not have been initialized
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       d.  Test.java:5: ')' expected
              System.out.println("Svar: " siv);
                                         ^
           Test.java:5: illegal start of expression
              System.out.println("Svar: " siv);
                                             ^
    
       e.  Test.java:6: cannot find symbol
           symbol  : variable erna
           location: class Test
              erna = siv - jens;
              ^
    
       f.  Test.java:7: cannot find symbol
           symbol  : method printn(int)
           location: class java.io.PrintStream
              System.out.printn(erna);
                        ^
    
    
    Hvis vi fjerner "{"-kr?llparentesen p? linje 2 f?r vi ca. 10 nye feilmeldinger, bl.a. f?lgende. Hva tipper du er grunnen til at s? mange feilmeldinger for?rsakes av bare denne enkle lille feilen?
    
       g.  Test.java:2: ';' expected
               public static void main(String[] args)
                                                     ^
           Test.java:5: <identifier> expected
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                ^
           Test.java:5: illegal start of type
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                 ^
    


  7. Lovlig eller ikke? kap. 2, oppg. 5 (side 44)
    Hvilke av disse programsetningene er lovlige, og for de som er lovlige: hvilken verdi f?r variabelen? Du kan i hvert av punktene regne med at variablen som deklareres ikke er deklarert tidligere i programmet.
     (a)  int x = 4;
     (b)  int x = 4.56;
     (c)  int x = (int) 4.56;
     (d)  int z = 1/2;
     (e)  double x = 5.7723;
     (f)  double a = (int) 5.7723;
     (g)  double x = 6;
     (h)  double tall = true;
     (i)  char c = "hei p? deg";
     (j)  char c = "&";
     (k)  char c = '&';
     (l)  boolean a = sann;
     (m)  boolean verdi = true && false;
     (n)  boolean a = (true == true);
     (o)  boolean a = (false == false);
     (p)  boolean a = (a == a);
     (q)  String t = 'hei p? deg';
     (r)  String t = "hei p? deg";
     (s)  String t = "" + 7.33;
     (t)  String tekst = 7.33;
    


  8. Uttrykk med int og double
    Avgj?r i hvert av disse tilfellene, uten ? bruke datamaskin, hvilken verdi som blir skrevet ut p? skjermen.  Husk at reglene for divisjon i Java avhenger av om vi jobber med heltall eller flyttall (=desimaltall) (se side 36-37 i l?reboka).
      1.  System.out.println(10 / 9);
      2.  System.out.println(10 / 10);
      3.  System.out.println(10 / 11);
      4.  System.out.println((int) 3.65);
      5.  System.out.println((int) 3.65 - 4);
      6.  System.out.println((int) (3.65 - 4));
      7.  System.out.println(Math.round(3.65));
      8.  System.out.println(1 / 2);
      9.  System.out.println(1 / 2.0);
     10.  System.out.println(1.0 / 2);
     11.  System.out.println((double) 1 / 2);
     12.  System.out.println((double) (1 / 2));
     13.  System.out.println(73 / 10);
     14.  System.out.println(73 % 10);
    

Oppgaver til terminaltimen

  1. Det f?rste programet:  kap. 1, oppg. 1 (side 23 i l?reboken)
    (Se punkt 1. ovenfor)


  2. Kompilerings- vs. kj?refeil:  kap. 1, oppg. 2 (side 23)
    Med utgangspunkt i programmet nedenfor skal du utf?re de angitte endringene en for en. Pr?v f?rst ? kompilere programmet og studér eventuelle feilmeldinger. Dersom programmet lar seg kompilere, s? fors?k ? kj?re det. For hvert fors?k skal du rette programmet tilbake til utgangspunktet og kontrollere at det virker. Her er programmet (som skrives inn i en fil med navnet Studie.java):
    class Studie {
        public static void main(String[] args) {
            System.out.println("Rett p? Java");
        }
    }
    
    1. Fjern ordet static.
    2. Fjern ordet void.
    3. Skriv studie i stedet for Studie.
    4. Skriv Skr?tt i stedet for Rett.
    5. Fjern den siste kr?llparentesen.


  3. Enkel formatering av utskrift:  kap. 1, oppg. 5 (side 24)
    (Oppgaveteksten st?r i punkt 3. ovenfor)


  4. Areal av rektangler:  kap. 2, oppg. 1 (side 43)
    (Oppgaveteksten st?r i punkt 4. ovenfor)


  5. Typiske feilmeldinger:
    (Oppgaveteksten st?r i punkt 6. ovenfor). Korrigér feilene slik at programmet kompilerer.


  6. Lovlig eller ikke?  kap. 2, oppg. 5 (side 44)
    (Oppgaveteksten st?r i punkt 7. ovenfor)


  7. Hvis du har enda mer tid kan du ogs? begynne ? titte litt p? noen av disse kildene med nyttig informasjon. Det er bare de 2 f?rste som er viktigst, men spesielt interesserte kan fortsette nedover i lista og finne enda mer informasjon.
    • Kursets hjemmeside: ifi.uio.no/inf1000/h10 er din viktigste kilde til informasjon om kurset. Du b?r bli godt kjent med denne websiden, og f?lge med p? beskjedene som publiseres der (s?rlig i forbindelse med de 4 obligatoriske oppgavene). Kurshjemmesiden har (eller vil snart f?) lenker til forelesningsnotater, obliger, ukeoppgaver, Innleveringssystemet, Godkjentsystemet wwws, og Bloggen.
    • Webmail: webmail.uio.no Her finner du din e-post-konto p? universitetet. Denne b?r du sjekke regelmessig, eller evt. sette opp automatisk videresending av mailene dine til en annen e-post-adresse (se ?UiO-instillinger? n?r du er inne i systemet). Du kan bruke som e-post adresse: brukernavn@ulrik.uio.no
    • IfiDVD: ifi.uio.no/ifidvd Finnes b?de p? nettet og som fysisk plate du kan f? gratis (p? gruppene eller Ifi-ekspedisjonen). Denne DVD-ROM-platen inneholder mye nyttig programvare du kan installere i din egen datamaskin.
    • Terminalvaktenes hjelpesider: termvakt.uio.no har info om terminalstuene; programvare tilgjengelig i disse, bl.a. en Enkel innf?ring i Emacs og Unix/Linux; og mye mer.
    • Oracles offisielle websider om Java: Her finner du bl.a. siste versjon av Java (for tiden JDK 6 Update 16), og mye dokumentasjon, f.eks. om API og en tutorial.
    • L?rebokens hjemmeside: Har bl.a. l?sningsforslag til noen av oppgavene i boken, og lenke til en veiledning om hvordan du kan installere Java og easyIO p? egen Windows-pc (men noen av disse lenkene er utdatert, vi skal legge ut oppdaterte veiledninger p? INF1000-websidene).
    • Forkurs i informatikk: Har forelesningsnotater og lab-oppgaver om Linux, Emacs, og Java fra forkurset som foregikk 18. - 20. aug 2010. Der finner du ogs? lenker til mer informasjon om Emacs, og om hvordan du kan koble deg til UiO hjemmefra eller overf?re filer.
    • Wikipedia: Har mye nyttig informasjon om Java og relaterte teknologier, og mye mer!
    • Google: Hvis du ikke skj?nner en feilmelding fra kompilatoren kan du lime inn feilmeldingen i s?kefeltet til Google og finne hjelp!
    • Gruppel?rer: Du kan alltid sende mail til din gruppel?rer hvis du har sp?rsm?l, kommentarer, e.l.


L?sningsforslag

Her kan du finne l?sningsforslag til disse oppgavene. Det anbefales ? l?se oppgavene p? egen h?nd f?r du studerer l?sningsforslagene.


Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du skrive i bloggen eller sende p? mail til josek [a] ifi.uio.no