Forslag til prosjekter - l?p 2

Her er en liste med forslag til prosjekter til l?p 2 i prosjektet. Alle prosjektforslagene er relativt ?pne, og gir rom for egne justeringer. Ta kontakt med fagl?rer for n?rmere informasjon. Du kan ogs? definere et helt eget prosjekt, basert p? egne interesser, jobb eller studier.

Listen gir bare en sv?rt overfladisk beskrivelse av hver oppgave. Ta kontakt med fagl?rer hvis du er interessert i en bestemt oppgave. 

  1. Demo av Newton's metode. Lag et GUI som demonstrerer Newton's metode for ? l?se ikke-line?re likninger p? formen f(x) = 0, som beskrevet i oppgavene 6.4, 11.5 og 11.9 i boka "Python scripting for computational science". I boka beskrives bruk av gnuplot som plotteprogram, men verkt?y som f.eks. matplotlib kan brukes. 

  2. Finn avhengigheter i script. Et vanlig problem med moderne applikasjoner er at de bygger p? en mengde biblioteker som en bruker kanskje ikke har. Spesielt krever script Python ofte en rekke moduler/pakker. Lag et verkt?y som leser et Python-script og rekursivt finner avhengigheter av moduler/pakker. 
  3. Lag en v?rmeldingstjeneste (utvidet pent.no). I dag har man en rekke v?rmeldinger p? web, og ofte vil man sammeligne varselet fra ulike tjenester. Lag et script som henter inn v?rsider (for et aktuelt geografisk omr?de) fra ulike tjenester, trekker ut v?rinformasjonen i hver side og kombinerer alt i en kompakt webside (uten reklame og linker til irrelevante saker). Prosjektet b?r konsentrere seg om et bestemt geografisk omr?de (f.eks. Oslo), men hvis flere jobber sammen, kan man se om omr?det kan velges av brukeren.

  4. Numerisk metode; baklengs Euler. Implementer en implisitt Eulers metode for ? l?se ordin?re differensiallikninger. Input til programmet skal v?re en funksjon som spesifiserer h?yresiden i likningen, som ODE-l?serne i scipy.odeint, og en massematrise som muliggj?r l?sning av differensial-algebraiske likninger.

  5. Implementer et enkelt spill. Programmer et velkjent spill, enten med GUI eller web-grensesnitt. For ? gj?re dette gjennomf?rbart b?r man velge et sv?rt enkelt spill, og heller legge ressurser i god implementasjon og et godt brukergrensesnitt.
  6. H?ndtering av masseutsendt mail (spam). Du har en fil med navn og email-adresser linje for linje. Bruk email-modulen i Python til ? sende mail til hver adresse. Dette gir normalt mange automatiske svar p? grunn av feil mailadresser. Lag et Python-script som henter ut Inbox'en fra gmail etc, finner meldinger om Undelivered message og sletter disse fra mail-listen. 

 

Publisert 27. sep. 2013 16:02 - Sist endret 27. sep. 2013 16:02