Morgan vil endre norsk spillindustri

Gjennom tidligere studier s? Morgan H?gg (28) at den norske spillindustrien er veldig liten. Derfor fikk han som m?l ? forbedre den og gj?re den st?rre. 

mann st?r foran ulike spill og leker
Student Morgan H?g. Foto: Semway

F?r Morgan startet p? masterprogrammet i entrepren?rskap og innovasjonsledelse, studerte han japansk ved UiO. Med ?nske om ? l?re noe mer teknisk, og med en stor interesse for spill og gaming, begynte han ? studere spillteknologi og simulering p? Hamar. Han forstod raskt at spillindustrien i Norge er veldig liten. Dette ?nsket han ? gj?re noe med.

Lidenskap for spill

- Gaming er mildt sagt en stor del av meg, og det har det v?rt siden jeg var liten, forteller Morgan. Dette var ogs? grunnen til at han ville studere japansk.

- Jeg ville komme n?rmere spillkulturen og forst? hvor det kommer fra, hvordan det funker og hva som ligger bak. Jeg var den typen barn som kunne f? et kamera til jul, og etter en halvtime l? det i 400 deler.

Spillinteresse ledet til entrepren?rskapsstudier

Morgan vil forandre spillindustrien i Norge og derfor s?kte han seg til masterprogrammet i entrepren?rskap og innovasjonsledelse. Kjennskap til UiO og tilgang til StartupLab gjorde valget enkelt:

- Jeg valgte UiO fordi jeg har en god kjennskap til universitetet fra f?r av, jeg studerte fire ?r med japansk og et ?r med spr?kteknologi, s? det var veldig naturlig for meg ? fortsette ? v?re i Oslo. Samtidig som at vi har StartupLab rett over gata, der du har et ?kosystem som er helt unikt for Skandinavia. 

- Du finner ingen lignende steder med b?de den typen l?rere og utdannelse som vi har her, tilknytningen til StartupLab og det ?kosystemet som er der.

Utvikler lederegenskapene og l?rer seg ? bruke dem riktig

- Da jeg var yngre var jeg alltid den som ville at ting skulle g? min vei, noe som blant annet f?rte til at jeg ble elevr?dsleder flere ganger uten ? pr?ve. Jeg har alltid sett for meg at om jeg skal gj?re noe med et team, uansett om det er mindre eller st?rre grupper, s? skal jeg v?re leder, fordi jeg vet med meg selv at jeg gj?r den jobben som er ? forvente. 

- Ved ? g? dette masterprogrammet har jeg l?rt meg ? bruke den egenskapen til beste evne b?de p? godt og vondt. Med den typen holdningen jeg har hatt tidligere, med it's my way or the high way, har jeg gjennom studiet l?rt meg ? h?ndtere det, og det har v?rt veldig viktig ? l?re meg ? stole p? og lytte til andre. Jeg visste ogs? at det var noe jeg trengte ? l?re meg, og derfor var innovasjonsledelse en stor motivasjon for ? ta studiet i seg selv.

For Morgan har lederskap blitt noe man gj?r sammen med teamet

- Mange tenker nok at lederskap er ? ville bestemme og ha kontroll, og jeg trodde ogs? selv at det var det som var veien for meg, en type autoritetsledelse. Gjennom studiet har jeg sett at ledelse har s? mye mer med coaching ? gj?re, mye mer en type "jeg skal gj?re dette sammen med teamet mitt", i stedet for at jeg skal dirigere temaet. Du er ikke en dirigent, du er f?rst i linja.

- Jeg visste at jeg ville bli en form for leder av noe slag, men jeg l?rte av livserfaring at det l?nner seg ? v?re litt mer fleksibel i fremgangsm?ten, ikke bare som en leder, men ogs? som en arbeidstaker, og en del av et st?rre system. S? jeg tenker at det var noe som kom i etterkant, alts? den viljen til ? bli entrepren?r i seg selv. 

Erfaringene fra studiet ?pner d?rer

- Dette studiet f?les mer fleksibelt enn om man i stedet skulle f?tt en ordentlig god jobb innenfor det samme. N? er alle d?rene ?pne for min del. G?r du inn i et firma s? kunne du hatt en stor vekst innenfor det firmaet, men til syvende og siste er du l?st til det som det firmaet driver med. Med mindre du sitter p? toppen, har du veldig lite kontroll over hvor det g?r. Med en mentalitet som entrepren?r kan du g? den retningen du f?ler er best for din egen del. 

- Etter endt studie tror jeg at man st?r mye bedre klar allerede p? egenh?nd. Bare etter et halvt ?r p? dette studiet har jeg mye mer kunnskap til ? starte et eventyr enn det jeg har hatt tidligere. Man kan sikkert l?re mange av de samme tingene i for eksempel et internship, men igjen s? er du l?st til det som det firmaet driver med. Du kunne sikkert ogs? l?re av metodene som de bruker, men da er du jo ogs? l?st til de samme metodene. 

Opplever studiet som ekstremt l?rerikt - selv om det er tungt til tider

- Jeg opplever studiet som veldig l?rerikt! Det er tungt til tider, men ikke tungt som at du sl?r hodet i veggen. Gjennom min utdannelse som programmerer finnes det ofte kun ett svar, og da er ting tunge fordi man m? sitte med matematikk i flere timer for at det skal g?. Dette studiet er hardt p? en annen m?te ved at det utfordrer meg mer som person. Som nevnt tidligere har det v?rt en stor del av min l?rdom ? l?re og lytte til andre. Det har v?rt en tung ting ? l?re seg at man ikke alltid har rett, og at andres ideer kan v?re like bra som dine egne. Til syvende og sist m? du l?re deg det at n?r du jobber i et team, s? er det ikke din eller min idé lenger, det er v?r idé, og den mentaliteten er tung ? l?re seg. 

?Hvis du er nysgjerrig, og er en type person som ser ut i verden og ser problemer du irriterer deg over at ingen har gjort noe med, s? er du riktig person til dette studiet?.

Spillindustrien i Norge er vanskelig ? komme inn i - men har et stort utviklingspotensial

- Jeg har tidligere g?tt et studie der det var mange flinke elever med stor interesse for spill og interaktivt design, men det var ingen vei for oss videre. For min del s? jeg et problem der. Vi m? gj?re noe med spillindustrien, vi m? f? den opp p? beina, og det er min plan.

- N? kommer jeg fra en bakgrunn hvor mange studerer spill etter ? ha vokst opp med det og tenker at det hadde v?rt veldig kult om de kunne laget det selv. Jeg hadde samme dr?mmen, men i Norge har du to valg. Enten kan du g? inn i det store spillselskapet, eller s? g?r du inn i "indie", som vil si at du lever under fattigdomsgrensa til du gir opp og g?r videre - det er realiteten for de fleste og det er trist. 

- Jeg mener spillutviklingen, spesielt i Norge, bare har sett begynnelsen av hva det kan v?re. Mobilspill har tatt over b?de PC-spill og konsoll-spill, mye grunnet hvor lett tilgjengelig disse plattformene har vist seg ? v?re. Det ? bruke metoder fra spillverdenen, som spillifisering, UX design og brukervennlighet er noe hele IT-industrien har hatt god nytte av, og er et sterkt voksende fenomen. Fremtidens IT-l?sninger trenger slike metoder, da disse metodene fra bunnen av er laget for ? b?de ? n? en stor gruppe mennesker, og v?re lette ? bruke. Eksempler p? omr?der som i dag ser stor bruk av spillteknologi, er helsesektoren, hvor man bruker VR som terapi, og blir benyttet som et l?ringsverkt?y for sv?rt mange industrier. Spillifisering blir brukt som et verkt?y for ? gj?re arbeid mer produktivt, samtidig som det oppleves som morsomt for ansatte ? bruke.

- Med en utdannelse i entrepren?rskap l?rer du deg ? ta i bruk kunnskapen og f? spill ut og solgt. B?de det ? lage spill og det ? starte en bedrift.

?nsker du ? f? tilsendt mer informasjon om dette studiet?

Skriv inn navn og epost under s? sender vi deg relevant informasjon.

Publisert 18. des. 2020 11:42 - Sist endret 9. mars 2022 14:07