L?rer bort sjakk p? en morsom m?te – og gj?r verden til et smartere sted

Interaksjonsdesigneren Martine jobber i Magnus Carlsens selskap, hvor hun skaper gode brukeropplevelser for nye og erfarne sjakkspillere.

Bildet kan inneholde: datamaskin, smil, personlig datamaskin, bord, m?bler.

– Skal du f?rst prokrastinere, kan du like godt trene logikk, 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ og konsentrasjon i samme slengen, mener interaksjonsdesigner Martine. Foto: ?sta Bj?rg Dale/UiO og PlayMagnus. 

– Jeg husker den f?rste uka med bedriftspresentasjoner p? Institutt for informatikk ved UiO (IFI), hvor de ulike selskapene tok studentene med p? restaurant og spanderte mat og drikke. Det var en helt annen verden enn den jeg var vant med fra TV og film.

Fra kontoret sitt p? Holbergs plass i Oslo kan Martine Rolid Leonardsen se slottet. Rundt henne arbeider fem programutviklere, en grafisk designer, et knippe markedsf?rere og et par sjakkeksperter. Selskapet hun jobber for heter Play Magnus. Det er eid av sjakkstjerne Magnus Carlsen selv, og utvikler sjakk-apper til smarttelefoner. Hittil har de produsert to sv?rt popul?re spill: Play Magnus og Magnus Trainer. I Play Magnus kan du spille mot og sammenlikne deg med Magnus i ulike aldre. I Magnus Trainer kan du l?re ? spille med hjelp fra Magnus Carlsen.

– Jeg har sl?tt Magnus p? ?tte ?r. Det er s? langt jeg har kommet.

Martine flirer. Men ? sl? Magnus Carlsen p? ?tte ?r er ganske bra; ytterst f? kommer seg forbi Magnus p? ni ?r.

Fant forbedringspotensial

– Under sjakk-VM i fjor var jeg siste?rsstudent, og ble bitt av sjakkbasillen. Jeg begynte ? spille Play Magnus, og syntes det var en kul app. Men jeg oppdaget ogs? hvordan den kunne bli enda bedre, og tenkte at det var noe jeg kunne fikse. 

Etter litt unders?king oppdaget hun at Play Magnus hadde lyst ut en stilling.

– Jeg s?kte og fikk jobben, men jeg hadde nok aldri kommet over stillingsannonsen om jeg ikke hadde opps?kt Play Magnus p? egenh?nd. 

Skaper gode brukeropplevelser

I dag jobber Martine med nettopp det som inspirerte henne til ? s?ke; ? gj?re appene mest mulig brukervennlige. Hun fungerer som en bro mellom bruker og utvikler.

– Jeg er UX-designer. UX betyr ?user experience?, eller brukeropplevelse p? norsk.

Jobben g?r ut p? ? involvere brukeren mest mulig i hvordan et produkt designes ved ? ta beslutninger basert p? deres tilbakemeldinger.

– Utviklere kan fort havne i sin egen boble, s? da blir det min oppgave ? finne ut hvordan brukerne opplever appene v?re for s? ? bruke tilbakemeldingene til ? skape nye l?sninger eller endre p? de eksisterende. 

Fruktbar prokrastinering

Mye av arbeidet hennes g?r ut p? ? unders?ke bruken av appene ved ? analysere svar p? brukerunders?kelser de har sendt ut, for s? ? ta hensyn til disse n?r hun designer endringer eller nye funksjoner. Martine lager ogs? prototyper, alts? f?rsteutkast som enkelt kan testes p? brukere.

Martine og kollegene tar et slag sjakk. Foto: ?sta Bj?rg Dale/UiO
Martine og kollegene tar et slag sjakk. Foto: ?sta Bj?rg Dale/UiO

– Det er mye lettere for brukerne ? gi tilbakemelding dersom de selv kan teste endringene i produktet, framfor ? bare f? dem beskrevet.

Hun ser ogs? p? hvordan spillene og appene blir mottatt i form av anmeldelser i Appstore og hvordan de ligger an p? statistikken til Google Analytics.

– Det er veldig g?y f? v?re med p? hele prosessen fra ? se hvordan folk bruker det man har designet, finne ut hva som funker og ikke til ? teste ut ideer til nye spill sammen med sjakkeksperter, for s? ? teste dette p? brukerne igjen. 

Smart sl?kking

Martine synes det er givende ? v?re en del av et selskap som gj?r verden til et smartere sted.

– Ved ? l?re bort sjakk p? en morsom m?te tilbyr vi et godt verkt?y for ? trene p? logikk, 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ og konsentrasjon. Dette er ting som gir mennesker verdi p? lang sikt ogs?, og er noe annet en den umiddelbare tilfredsstillelsen man f?r av for eksempel Candy Crush. Play Magnus er mer fornuftig prokrastinering.

Verdensmesteren Magnus Carlsen er til stadighet innom kontoret, og kommer ofte selv med ideer og tilbakemeldinger p? appene.

– En morsom ting med jobben min er Magnus-effekten. Han er et forbilde som har positiv p?virkning p? unge. Han gj?r sjakk kult.

Play Magnus er stort i nesten alle land i verden. – De st?rste markedene v?re er i land som kulturelt sett er ganske forskjellige, s? det er om ? gj?re ? lage appene s? universelle som mulig, forklarer interaksjonsdesineren.

Tverrfaglig kompetanse

Informatikk; design, bruk og interaksjon er et tverrfaglig studiel?p. I tillegg til IT og design har Martine studert mye psykologi (nesten et helt ?rs studier). Dette kommer til nytte i arbeidet hun gj?r i dag, spesielt n?r hun analyserer brukerdata. 

Martine forteller at en av de aller viktigste tingene hun har tatt med seg fra studiene er kritisk tenkning.

– Det kan virke som en liten ting, men det er helt n?dvendig ? tolke data p? en kritisk m?te og ikke ta alt for god fisk. I tillegg er det viktig ? v?re bevisst p? hvilke m?ter man selv er forutinntatt i arbeidet man gj?r. Evnen til kritisk tenkning har Universitetet gitt meg mye av og er noe som definerer hvem jeg er p? jobb i dag.

Noe med film og TV

Da hun gikk p? videreg?ende hadde Martine bestemt seg for at hun ville drive med TV og film. Etter videreg?ende skole tok hun et ?r med TV- og filmvitenskap p? H?gskolen i Lillehammer, for deretter ? jobbe et ?r som praktikant i et filmproduksjonsselskap i Paris.

– Konkurransen er hard i den bransjen. Da jeg skulle s?ke utdanning, tenkte jeg at det kunne v?re lurt ? ha noen andre alternativer. Siden jeg ogs? var interessert i design, s?kte jeg informatikk; design, bruk og interaksjon ved UiO.

Da Martine omsider fikk svar p? s?knaden fra Samordna opptak om at hun hadde kommet inn p? denne linja, husket hun ikke engang at hun hadde s?kt.

– Men jeg gikk for det likevel, og det angrer jeg virkelig ikke p?. Jeg trivdes p? studiet fra f?rste stund.

Informatikk; design, bruk og interaksjon er ikke var hva man kanskje ser for seg som et ?typisk? realfaglig studie. Martine vedg?r at hun aldri har v?rt s?rlig god i matte.

– Likevel har jeg n? en master i realfag, smiler hun triumferende.

Fra smalhans til Kr?sus

Martine opplevde en stor kontrast mellom TV- og filmverden og milj?et p? IFI. Hun forteller at hvor man i filmbransjen m? bruke mye tid p? ? lete etter penger til prosjektene sine og v?re fattig kunstner, kan det virke som at det n?rmest flyter av penger i IT-bransjen.

– Fra f?rste studieuke var de store selskapene over oss og fortalte om fristende jobbtilbud n?r vi var klare for arbeidslivet. De spanderte fine restaurantbes?k og investerte i at vi skulle legge merke til dem. 

Framtidsrettet universitet

Ved UiO f?r studentene mange muligheter til ? bygge kompetanse som er attraktiv i framtidas jobbmarked. Blant annet kan man som student bidra i forskergrupper, eller finne gründeren i seg selv gjennom studentprosjekter hvor en selv holder i rattet. 

UiO er Europas 32. mest innovative universitet - og eneste norske institusjon p? lista

P? IFI fikk skaffet Martine seg viktige erfaringer – ogs? utenom det faglige. I tillegg til ? undervise i interaksjonsdesign og entrepren?rskap, var hun med p? ? arrangere den velrennomerte karrieredagen Dagen@ifi.

Hun var ogs? med p? oppstartprosjekter gjennom StartupLab i 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@sparken, sammen med andre engasjerte studenter. Et av prosjektene deres var Snapsale, en app for salg av brukte kl?r. Den ble kjent da studentene fikk ?gründerdr?mmen knust av Schibsted?.

Grip mulighetene

Erfaringene har v?rt verdifulle for Martine, og hun r?der kommende studenter til ? gj?re som henne: ? engasjere deg utover pensum, involvere deg i foreninger og teste fagkunnskapen din p? andre omr?der enn eksamen. ? knytte kontakter er ofte essensielt for ? skaffe seg jobb senere.

– Jeg kjenner mange som kun var opptatt av karakterer og ikke tenkte s? mye p? tiden etter studiene. Selv om det er et bra jobbmarked n?, sliter noen av dem med ? f? seg dr?mmejobben.

Men det er ikke bare for karrierens skyld det er lurt ? engasjere seg i andre ting enn fag:

– Studievennene jeg har kontakt med i dag er de jeg jobbet med p? ulike prosjekter i studietida. ? 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@e med andre er en m?te ? f? virkelig gode venner p?!
 

Martine Rolid Leonardsen

Jobb: Designer i Play Magnus

Alder: 28

Er fra: Gj?vik

Bosted: Oslo

Utdanning: Bachelor og master fra UiO i Informatikk; design, bruk og interaksjon

Frivillige verv: Leder i Navet (bedriftskontakten ved Institutt for informatikk, IFI), underholdningsansvarlig under dagen@IFI (st?rste karrieredag p? UiO) og studentrepresentant i innovasjonsutvalget p? IFI.

欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@elevant jobb: Var med p? ? designe Snapsale (p? gründerinkubatoren Startuplab), en app for kj?p og salg av secondhand-kl?r.

Les flere karriereintervjuer

Av ?sta Bj?rg Dale
Publisert 15. aug. 2018 13:00 - Sist endret 23. juli 2021 11:58