Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@saktuelt - Side 3

Publisert 20. juli 2018 15:14

Et betydelig antall norske endoskop?rer benytter inadekvate polypektomi-teknikker. Artikkelen "Teknikker ved fjerning av kolonpolypper i Norge"  i Endoscopy International Open viser til klare tall.

Publisert 6. juli 2018 16:25

Forskere har funnet ut hva som skjer n?r normale celler utvikler seg til brystkreft. Funnet kan f?re til mer skreddersydd behandling, med riktig behandling i riktig dose til riktig pasient.

Publisert 19. juni 2018 12:37

Denne saken ble f?rst publisert 31. mai 2011, republisert 2018.

Professor Marianne Thoresen har f?tt internasjonal anerkjennelse for en revolusjonerende behandling som forhindrer nerveskade etter oksygenmangel hos nyf?dte. N? er hun tilbake ved Institutt for medisinske basalfag, der hun startet sin forskerkarriere for 35 ?r siden.

Publisert 18. juni 2018 14:32

I l?pet av det neste halv?ret skal 67 studenter jobbe p? forskningsprosjekter med sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap. Ved Naturhistorisk museum er bachelorstudenten Marius F. Maurstad allerede i full sving med sitt prosjekt. Han studerer biller p? molekylniv? for ? forst? hvordan klimaendringer p?virker utbredelse og evolusjon, og i verste fall utryddelse, av arter ¨C dr?mmejobben if?lge ham selv.

Publisert 12. juni 2018 13:37

Forskere har funnet en ny m?te ? lage influensaÅ·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@ p?. Dette kan gi oss bredere beskyttelse mot flere influensatyper.

Publisert 16. mai 2018 13:41

Å·ÖÞ±­ÔÚÏßÂòÇò_Å·ÖÞ±­Í¶×¢ÍøÕ¾ÍƼö@ p? lukt og smak er et relativt nytt felt i Norge, men forsker Preet Bano Singh ved Det odontologiske fakultet viser vei i dette landskapet.

Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan v?re ?rsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til ? fremkalle sykdom.

Publisert 24. apr. 2018 11:55

Tarmkreftscreening med sigmoidoskopi reduserer b?de forekomst og d?delighet av tarmkreft blant menn, men hos kvinner er det liten eller ingen effekt. Det viser en ny studie fra forskere ved Kreftregisteret og Universitetet i Oslo, publisert i Annals of Internal Medicine i dag.

Publisert 13. feb. 2018 15:40

Kreftsvulster som sprer seg til leveren er den vanligste d?ds?rsaken ved tarmkreft. N? viser forskning at kikkhullskirurgi gir bedre resultater p? behandling av leversvulster enn vanlige operasjoner.

Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan for?rsake kreft kan f? en ny, helsebringende rolle. N? er forskere her ved fakultetet p? sporet av hvordan ?radikalene? kan tas i bruk til ? hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever ? f? syreskader p? tennene? Har genene noe ? si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?