Design og infantilisering 1: Memphis Milano sin Carlton-reol

Sterke farger, geometriske former og snirklete m?nstre. Er dette noe som kategoriserer barnelekedesign eller dyre m?bler? Det Italienske designkollektivet Memphis Milano utfordret modernismens rasjonalitet med m?bler som kan kategoriseres som ? gi uttrykk for en grotesk lekenhet. Deres mest kjente objekt, Carlton-reolen, gir en god pekepinn p? at et av hovedprinsippene de arbeidet under var at formen ikke skulle stoppe ved funksjonen.

Bildet kan inneholde: kryss, font, symbol, gass, logo.

Ettore Sottsass, "Carlton" room divider, 1981. Manufactured by Memphis, 196 x 190 x 40 cm. ? Aldo Ballo

Memphisgruppen, ogs? kjent som Memphis Milano, var en kortlevd designgruppe aktiv p? 80-tallet. I 1980 samlet den allerede kjente italienske designeren Ettore Sottsass en gruppe arkitekter og h?ndverkere rundt et felles m?l om ? protestere mot den etablerte forestillingen av ?Italiensk design?. Ved ? ta i bruk sterke farger, ziggurat-strukturer og m?nstre som refererte til pop-kulturelle fenomener, ?nsket gruppen ? bryte med de smidige og str?mlinjeformede formene som var iboende assosiert med ?god smak?. Deres protest rettet seg slik ogs? mot modernismens funksjonalistiske dogme, og det medf?lgende rasjonalistiske prinsippet ved industrielt design.

Carlton-reolen, designet av Sottsass i 1981, demonstrerer en uvillighet til ? rette seg etter funksjon som et ledende designprinsipp. Grunnet funksjonen som synlig lagring og romskille, kan reol-konstruksjoner sies ? v?re forventet enkle og anonyme. Denne forventningen brytes der vertikale skiller skiftes ut med diagonale flater. Reolen innehar ogs? en sentrert del best?ende av to skuffer, som virker som en integrert, men malplassert, kommode. I tillegg er hele konstruksjonen plassert p? et podium med snirklete m?nstre i svarthvitt, som b?rer assosiasjoner til tv-st?y eller kan sees p? som en satirisk etterlikning av marmor.

Reolen er alt annet enn redusert til sin funksjon, og Sottsass sitt design markerte starten av det som skulle v?re Memphis sitt virke: de omtales som ? ha symbolisert overgangen til en mer leken og barnslig tiln?rming til design. Som i et lekekj?kken, f?r vi inntrykk av at reolen ?etterlikner?, men ikke faktisk oppfyller sin funksjon. Linjene er ukonvensjonelle, fargene br?kete og m?nstrene virker tilfeldige. Allikevel, kan man si at formen utfordrer funksjonen, men ikke hindrer den.

Selv om de kun var aktive til slutten av 80-tallet, produseres og selges stadig de originale m?blene i dag – den fargesprakende ?Memphis-stilen?, her eksemplifisert ved Carlton-reolen, nevnes som ? v?re h?yt innflytelsesrik i samtidige sf?rer av mote og nettdesign. I de neste blogginleggene vil jeg utdype designene til Memphis-gruppen i henhold til temaet om infantilisering.

 

Referanseliste

McDermott, Catherine. Det 20. ?rhundrets design. Oversatt av Haug?y, Grethe og Lervik, Leif Magne. Oslo: Schibsted, 1999.

Rossi, Catharine. Crafting design in Italy: from post-war to postmodernism. Manchester: Manchester University Press, 2015.

Salone Milano. ?Memphis: 40 years of Kitsch and Elegance.? 15.02.2021.          https://www.salonemilano.it/en/articles/memphis-40-years-kitsch-and-elegance

Sudjic, Deyan, ?How the Memphis Design Movement Made a Comeback.? NY Times. 28.10.2021.

Emneord: Memphis, Ettore Sottsass, Infantilisering Av Mathea Milkovic Saric
Publisert 9. okt. 2023 20:47 - Sist endret 9. okt. 2023 20:53
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.