Fra nyutdannet designer til etablert designbyr?

Nederst p? Grünerl?kka, rett over Akerselva for det pulserende og moderne omr?det rundt Mathallen og Vulkan, et steinkast fra Kunsth?gskolen og Arkitekth?gskolen, ligger ?rverdige Nedre Foss G?rd. Grünerl?kkas eldste bygning, som har st?tt her siden 1802. I sommer, etter to ?r med oppussing, der designbyr?et Anderssen & Voll har hatt ansvar for utforminga av interi?ret, ned til minste detalj,  ?pnet restaurant Nedre Foss G?rd d?rene.  

Det er i denne vakre bygninga, bak ei diskret d?r rett innenfor porten at ogs? Anderssen & Voll holder hus. Her vi, en regntung dag medio september, blei ?nsket velkommen av Torbj?rn Anderssen, m?beldesigner og partner i designbyr?et som han i 2009 etablerte sammen med Espen Voll, til en interessant time med fokus p? ulike designprosesser.

Med mer enn 15 ?rs fartstid som m?beldesigner og flere ?r som professor II ved Kunst- og designh?gskolen i Bergen, har Anderssen selv v?rt gjennom prosessen fra nyutdannet designer, til i dag ? drive et etablert designbyr?. Jeg festet meg s?rlig ved de refleksjonen han hadde rund mekanismene som driver unge og nyutdannede designere i deres arbeid i forhold til hvordan A&V som godt etablert byr? jobber. Refleksjoner basert p? egne erfaringer.

Det kan v?re vanskelig ? etablere seg som designer, og unge designere m? ofte lage ”rare” ting for ? bli lagt merke til, og for ? komme i posisjon i markedet,  og i f?lge Torbj?rn Anderssen gjelder prinsippet at jo mindre en ting er, jo rarere kan den v?re.

Ofte inneb?rer det ogs? en ?konomisk risiko ? jobbe med design, fordi det i stor grad er det ”no cure, no pay” prinsippet, som gjelder for b?de unge og etablerte designere.

Han fortalte ogs? om hvordan han og de andre unge og nyetablerte designere i designgruppen Norway Says, tidlig p? 2000-tallet, aktivt etablerte designprosjektene selv. Hvordan de jobbet konseptuelt, og at det var viktig at objektene de designet var et resultat av deres egne ideer og ikke var definert av brukerne. De ville eie prosjektene fullt og helt, for s? ? presentere det i markedet, med den risikoen det innebar.

I dag er det stort sett kunden som selv tar kontakt for ? f? designet et spesifikt produkt. For A&V som i hovedsak arbeider med interi?rprodukter, kan dette v?re alt fra ? designe store m?bler til sm? lysestaker og salt og pepper b?sser som skal passe inn i kundens produktdesignlinje.  Anderssen snakket om hvordan kunden da beskriver sine behov, ?nsker og krav. Hvilke markeds-og prissegment produktet skal konkurrere i etc., og hvordan prosjektene p? den m?ten er initiert av kunden.

I dag, som godt etablerte designere har de fokus p? kultur-og markedstrender, og aktiv bruker sin erfaring og kompetanse for ? skape innovativ og framtidsrettet design for kundene.

Selv om A&V i dag er godt etablerte, lanserer de i disse dag sitt eget lille ”rare” prosjekt, lysestaken Ildhanen, som de ogs? produserer. Kanskje ideen om ? eie prosjektet fullt og helt fortsatt er ei drivkraft ogs? for godt etablerte designere?

 

 

Emneord: nyutdannet, A&W, rare, innovativ, designprosjekt, designbyr?, ideer Av Ellen Stangnes
Publisert 25. sep. 2015 11:34 - Sist endret 25. sep. 2015 11:34
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.