Motreaksjon til fremmedgj?rende industri

Som nevnt i forrige tekst, var Arts & Crafts bevegelsen en idealistisk bevegelse som var opptatt av gode arbeidsk?r og kvalitetsdesign. De arbeidet for ? motvirke den stadig ?kende distanseringen mellom arbeiderne og deres produkter.

Bildet kan inneholde: glass, m?lt glass.

Malte vinduspaneler, designet av William Morris, laget av Morris & Co., 1872 – 1874, England. Museum no. C.677-1923.

John Ruskin kritiserte den moderne industrialiseringen for ? v?re dehumaniserende. Men han var ikke alene om dette synspunktet. I 1867 publiserte Karl Marx f?rste utgave av den innflytelsesrike Capital, hvor han reagerte p? endringene i det ?konomiske landskapet som et resultat av den industrielle revolusjon. P? det tidspunktet var produksjonen til en stor grad kontrollert av selvstendige h?ndverkere og b?nder. P? slutten av 1700-tallet var Englands ?konomi til en stor grad avhengig av ?cottage? industrien, hvor arbeiderne generelt styrte produksjonen og eide sine egne verkt?y, men ettersom teknologien utviklet seg og det ble dannet systemer som la opp til masseproduksjon, mistet arbeiderne kontrollen over produksjonen. P? grunn av at det ikke lenger var arbeiderne som fikk utbyttet av produktene de produserte og at de mistet kontrollen over arbeidet, forsvant arbeidet inn i produktene. I f?lge Marx, resulterte blant annet dette tapet av kontroll over sitt eget arbeid i en fremmedgj?ring. Marx studerte det kapitalistiske ?konomiske systemet og kritiserte det for ? nedvurdere menneskeliv. Med fremveksten av fabrikkene og mekaniserte produksjonssystemer, ble pengene vurdert som av st?rre viktighet enn b?de arbeidet og de som gjorde det.

Marx ga flere grunner til at arbeiderne var fremmedgjorte fra b?de produktene og selve produksjonen. Blant disse, var den viktigste ?rsaken oppdeling av arbeidet. Ved ? dele opp arbeidet og fordele det mellom arbeiderne oppn?dde man en st?rre produktivitet, men p? grunn av dette ble arbeidet i seg selv noe som eksisterte utenfor produktet og utenfor arbeideren.

Ruskin var ogs? kritisk til industrialiseringens oppdeling av arbeidet som gjorde at arbeiderne mistet n?rheten til gjenstandene de produserte og Arts & Crafts bevegelsen hadde som ideal ? bringe tilbake arbeiderens stolthet over det de lagde. Men i motsetning til Marx, som hadde ambisjoner om revolusjon, fant Ruskin sine idealer i fortiden. Inspirert av Ruskin, strebet Arts & Crafts bevegelsen mot en gotisk produksjonsstil. For Arts & Crafts designerene og kunstnerne i det Prerafaelittiske brorskap var ideen om ? ha middelalderens stil og produksjonsmetoder som idealer en radikal og inspirerende idé. Som vi kan se her med disse glassmaleriene designet av William Morris, var de inspirert av middelalderens stil og lagde tradisjonelt h?ndverk.

Dessverre fungerte ikke Ruskins idealer ikke s?rlig godt som noen praktisk ?konomisk modell, og produktene til Arts &Crafts bevegelsen var kostbare i motsetning til de masseproduserte produktene som stadig flere hadde r?d til.

Av Tiril Sofie Erdal
Publisert 21. apr. 2020 05:53 - Sist endret 21. apr. 2020 05:55
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.