Seminar 2: Minecraft

I denne serien med workshops vil studentene l?re om virtuelle 3D verdener (ikke det samme som VR eller AR som bruker briller) og hvordan de kan brukes b?de som spill og som undervisningsopplegg i skolefag. De skal l?re om et spill som heter Minecraft som er sv?rt popul?rt for barn i mellomtrinnet (9-14 ?r). Minecraft ligner p? Lego og kalles for ”digital lego”. Det tar opp i seg mange av spill-elementene fra Lego slik som ? bygge og knuse, men i stedet for plastikkbrikker bruker man virtuelle byggeklosser.

Vi skal ikke ”spille” i Minecraft i seminaret, men bygge og rollespillet i bygningene gjennom spillets Kreative modus. 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ har vist at de to aktivitetene (bygge og rollespille) komplementerer hverandre og st?tter ulike sider av en l?ringsprosess. De som er med i dette sporet vil l?re hvordan virtuelle 3D verdener er en ny inngang til l?ring av b?de faglige kunnskaper og generiske (21st century) ferdigheter. Seminaret skjer i 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ med l?rerutdanningen ved OsloMet. L?rerstudentene f?r oppl?ring i digitale ferdigheter gjennom Minecraft og de skal lage et undervisningsopplegg for 7. klassinger om tema ”Den tidlige industrien langs Akerselva”. Det kreves ikke forkunnskaper for ? delta.

L?ringsmilj? inspirert av virtuelle verdener og dataspill er p? vei inn i skolen i forbindelse med Fagfornyelsen, fordi de legger til rette for viktige generiske ferdigheter slik som 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@, probleml?sning og kreativitet og kan motivere skoletrette elever til ? bli mer aktive. Muligens kan digitale verkt?y ogs? ? st?tte opp om ”dyp l?ring”, men dette vet vi ikke nok om enda, men vi vet at Minecraft st?tter elevens spatiale ferdigheter. Fremtidens  undervisere trenger ? l?re om de mulighetene som teknologi slik som 3D virtuelle verdener gir, for ? utforske potensialet det har for undervisning.

Seminaret er organisert som en praktiske workshop der studentene f?r oppl?ring i Minecraft for ? kunne bygge, undervise og analysere rollespill. Dere skal gj?re egne erfaringer og refleksjoner og det blir lagt s?rlig vekt p? ? se sammenhenger og ? benytte kreativitet og 欧洲杯在线买球_欧洲杯投注网站推荐@ som generiske ferdigheter. Arbeidet som gj?res skjer i grupper. Gruppeinndeling skjer p? den f?rste workshopen.

Ideen med ? arrangere workshops er ogs? ment som en inngang til den teoretiske delen av kurset PED2802. Gjennom praktisk erfaring i workshopene vil studentene kunne se eksempler p? hvordan teori settes ut i praksis. Etter endt kurs forventes det at studentene sitter igjen med b?de praktisk erfaring og teoretisk kunnskap som belyser praksis i bruk av dataspill og virtuelle 3D verdener for l?ring og utdanning.

I de to f?rste workshopene blir det lagt vekt p? oppl?ring i Minecraft og og praktisk bruk gjennom egen byggeaktivitet i grupper p? 3-4 personer. Den (andre og) tredje  seminarer er viet bes?k p? OsloMet for opp til havle klassen (tilrettelegging og observasjon) mens den andre halvdel jobber med egen byggevirksomhet. I de to siste seminarene er fokuset p? rollespill (utvikling av skript) og videoanalyse av rollespill (enkel innf?ring). I det siste seminaret skal studentene gi en presentasjon av sine bygg og diskutere forel?pige analyser av OsloMet studenters rollespill som vi f?r fra dem i form av YouTube videoer.

Skriftlig eksamen for dette seminaret vil ta form av en forenklet utgave av et designbasert forskningsopplegg, med formulering av problemstilling, presentasjon av praktisk oppgave (egen byggevirksomhet), beskrivelse av tilrettelegging av Minecraft for l?rerstudenter og analyse av deres videoer.

Publisert 15. nov. 2019 10:19 - Sist endret 28. jan. 2020 15:18