Sensorveiledning

Her kan dere lese sensorveiledning som ble gitt til eksamen h?sten 2016.

Sensurveiledning UVEXFAC10 h?sten 2016

 

Oppgave 1:

Seminararbeidet under h?stens undervisning har konsentrert seg om paradokser og motsetninger som de i oppgaven nevnte tenkere har sett i oppdragelsen. Oppgaveteksten betyr en utvidelse av dette perspektivet, men en kan vente seg et tyngdepunkt i nettopp det paradoksale og motsetningsfulle i oppdragelsen. F?rste ledd i oppgaven er ? presentere en av filosofene som de s? som andre ledd skal diskutere i lys av en annen filosof. I valget av filosof ligger en viss profileringsmulighet n?r kandidaten velger en kontrast som er virkningsfullt. Generelt er vurderingskriteriet nok presisjonsniv? og forst?elsesdybde.

 

Sentrale pedagogiske tanker hos:

 

Jean Jacques Rousseau

 

Den ukjente barndommen. Hvordan kan man oppdra barn som man ikke kjenner dvs. som har en ukjent erfaringshorisont? Hvordan oppdra barn for en ukjent framtid?

 

Skillet mellom oppdragelse til mennesket og oppdragelse til samfunnsborger:

Oppdragelsen til seg selv. M?lestokken er hva personen trenger til sin utvikling til enhver tid. Naturen avgj?r.

Oppdragelsen til de andre, til samfunnet. M?lestokken er hva samfunnet trenger. Samfunnet bestemmer. Menneske som funksjon og bruddstykke.

 

Naturen som rettesnor for oppdragelsen:

Barnets natur som ubetinget god (brudd med kristen tradisjon)

Oppdragelse som n?dvendig betingelse for ? v?re menneske. L?re ? leve. Evnen til opplevelse. Slave og tyrann som alternativ.

Korrektur av tradisjonell idé om pedagogisk allmakt

Individualisering

 

Ideen om de tre oppdragerne, tingene, menneskene, naturen:

Naturen som oppdrager? Modningsprosesser. Naturens primat.

Mennesket som oppdrager? Fornuftig bruk av forutsetninger

Tingene som oppdrager? Mottakelighet: det behagelige, det harmoniske, det fornuftige

Harmonisk samspillet mellom faktorene.

 

Noen praktiske konsekvenser:

Negativ pedagogikk

Den pedagogiske provins

Intimisering av foreldre-barn-forholdet (mor som ammer og far som oppdrager). Emosjonalisering.

Fysisk fostring

Helhetlig og optimal utvikling av alle anlegg.

 

Noen problemer – Ironi?

Forfatteren som udugelig oppdrager

Den unge oppdrageren (krav p? grensel?s kontroll)

Oppdragelsen som livsoppgave

Det foreldrel?se barnet

Det sunne barnet (medisinens skadelighet)

En unge fra milde himmelsstr?k (rasismen)

En unge fra rik eller adelig familie (fattige trenger ikke oppdragelse)

Oppdragelsen ute p? landet (by som maurtue)

 

 

Immanuel Kant

Spenningen mellom tvang og frihet

Disiplinering:

Dempe den naturlige villskapen

La barnet kjenne lovens tvang

Ikke bryte ned barnets vilje

N?ring og tilsyn

Etablering av gode vaner

Kultivering:

Kroppens: fysiske ferdigheter, lek

Sjelens: arbeid, undervisning, nyttig kunnskap

Sivilisering:

Til fellesskapet lokalt, nasjonalt, globalt

Normer, regler, maksimer, konkret, anvendelse, skikkethet

Absolutt lydighet

Moralisering:

Karakter, verdighet, oppdagelse av friheten, p?lagte oppgaver og eksempler

Frivillig lydighet

 

Johann Friedrich Herbart

 

Etablerer pedagogikken som en vitenskap ved grunnbegrepet om barnets formbarhet, danningsberedskap (bildsamkeit).

 

Oppdragende undervisning

Ingen oppdragelse som ikke underviser og ingen undervisning som ikke oppdrar.

 

Erkjennelse og deltakelse

Gj?re verden tilgjengelig for barnet

Appellen til deltakelse m? v?re forankret i barnets innsikt.

Appellen til l?ring m? v?re forankret i barnet stillingtagen.

Innholdet m? konstrueres, men slik at barnet oppfordres til selvstendig tenkning og handling.

Derfor er oppdragelsen estetisk og ikke etisk.

 

Pedagogisk takt

Takt anerkjenner barnet som et

?pent vesen

selvvirksomhet

selvstendighet

 

Begrepet forankret i teori-praksis-relasjon

Formidlende ledd

Middel til raske avgj?relser

Det betyr ikke praktisk sl?vhet, ikke mangel p? omtanke.

Det betyr ikke anvendelse eller omsetning av teori

Pedagogisk takt skapes gjennom praksis og teori.

Teorien forbereder, stemmer forstand og hjerte.

F?rst da blir praksis betydningsfull.

Spiralbevegelse.

Praktikeren legitimerer sin handling verken gjennom teori eller erfaring, men gjennom en samvittighetsfull ansvarsbevissthet

 

Den allmenne pedagogikken

Regjering:Regjering av barna betyr pedagogisk vold. Den har ingen oppdragende kvalitet. Den er ikke del av oppdragelsen. Stikkord: Trussel-Oppsyn-Autoritet-Kj?rlighet

Et moment av frihet i styring

Barnet er m?l i seg selv

 

Mangsidig interesse

Mangsidig: gjennom fordypning og besinnelse

Fordypning (? begripe):

Klarhet (analyse)

Assosiasjon (syntese)

 

Besinnelse (selvrefleksjon):

System (i forestillinger)

Metode (anvendelse til ny erfaring)

 

Spiralbevegelse

 

Interesse:

enhetsstiftende intensjonalitet

uttrykk for barnets selvvirksomhet

Oppmerksomhet (med hele sitt selv)

Forventning (om det nye)

Vilje (selvvirksomhet)

Fordre og handle

Oppdragende undervisning et sp?rsm?l om ? handle ansvarlig

 

Material side

Balanse mellom formal og material side

Innsikt i naturen og deltakelse i fellesskapet (religion og politikk)

Sammenheng mellom erkjennelse og deltakelse

Gjennom refleksjon og samtale.

 

 

Karakterstyrke

Er det mulig ? oppdra barnet til moralsk frihet?

Bildsamkeit – Besluttsomhet

 

Skillet mellom subjektiv og objektiv karakter

Bevissthet (objektiv)

Handlende instans (subjektiv)

 

Avgj?relser tas i et samspill mellom objektiv og subjektiv karakter.

Selvbestemmelse

 

 

Den moralske karakter

Person inng?r en relasjon til seg selv.

Tukt

Sakens evidens

Den voksne m? holdet barnet fast

vedvarende provosere

gj?re oppmerksom p? forhold

avkreve en stillingtagen

bestyrke det i det selvstendige arbeid

Selvvirksomhet og Bildsamkeit

 

 

 

John Dewey:

 

Behovet for en teori om erfaring:

Metodologisk: Erfaringsbegrepet er utviklet i konteksten av to pedagogiske posisjoner:

a) Oppdragelse er utfoldelse, en utvikling som kommer innenfra, her-og-n?

b) Oppdragelse er p?virkning, en forming som kommer utenfra, fortid.

I dag framtrer motsetningen som den mellom tradisjonell og progressiv pedagogikk. Gjentatte ganger argumenterer Dewey mot en enten-eller-tenkning og for en syntese av de to posisjonene.

 

Kriterier for erfaring:

Erfaring har med personlig n?rv?r, aktivitet og en eksperimentell holdning overfor egen aktivitet ? gj?re.

Oppdragende erfaringer vs. ikke-oppdragende.

Kontinuitet og samspill som sentrale dimensjoner i erfaringen.

 

Kontinuitet og samspill:

Vane – en grunnleggende mottakelighet og en grunnleggende m?te ? m?te utfordringer p?. Positiv og negativ sammenheng mellom fortid og framtid.

En erfaring forandrer holdningen (indre betingelser).

En erfaring forandrer ogs? de ytre betingelser for videre erfaring (ytre betingelser).

Erfaringen er sosial. Den virkeliggj?res bare i et gruppefellesskap.

Situasjoner: et samspill mellom subjektive ?nsker, hensikter, f?lelser og de objektive betingelser. Det moderne samfunn gir andre forutsetninger for erfaring enn samfunnet for 200 ?r siden.

Den voksne som nekter ? veilede svikter kontinuitetsprinsippet p? to m?ter. Hun er ikke trofast mot sin egen erfaring. Hun er ikke trofast mot det faktum at erfaringen er sosial.

 

Sosial regulering:

Den individuelle handlingen reguleres av hele situasjonen (lek som paradigmatisk for handlingsreguleringen).

Regulering gjennom aktivitet og fellesskap.

Folkeskikk?

 

Frihetens vesen

Intellektuell, moralsk frihet: Sette seg m?l, velge og samordne midler, vurdere konsekvensene av gjennomf?ringen

Bevegelsesfrihet (bare et middel)

Selvkontroll vs. emosjonenes diktat

Demokrati som ideell betingelse for erfaring.

 

Betydningen av m?l:

Impuls + Plan: Observasjon av objektive vilk?r og betingelser, viten om hva som har skjedd tidligere i lignende situasjoner (inkludert r?d og lagret viten om det), et samsyn av det observerte med det en vet fra f?r

 

Fagenes orden:

Utgangspunkt i elevens hverdag og fram til faglig orden: Planmessig

a) utvidelse og

b) systematisering av erfaringsomr?det (kontinuitetsprinsippet).

c) Eksperimentell metode.

 

 

Oppgave 2:

 

Utdanning og barndom

 

Redegj?r for sentrale epoker i utviklingen av alminnelig skolegang i Norge fra

1700-tallet fram til i dag. Legg vekt p? hvordan det har endret rammene for

barndom og oppvekst det siste hundre?ret.

 

------------------

Fra 'Hva l?rer du?'

Delen om 'barndommens historie' skal gi deg kunnskap om

hvordan barndom konstitueres og skapes over tid

hvordan skiftende ideologier om oppdragelse, oppl?ring og omsorg kommer til uttrykk i ulike historiske epoker

hvordan pedagogiske og spesialpedagogiske ideer nedfeller seg i ulike institusjonsmodeller over tid

------------

 

Fra pensum gir boka av Thuen informasjon om historisk utvikling av barndom og oppvekst og om skolegang i Norge. Kandidatene skal vise at de kjenner de viktige utviklingslinjene i norsk skoles historie. Ut fra oppgaven vil det v?re en styrke om besvarelser belyser samspill mellom utvikling av folkeskole, grunnskole og dagens lange grunnoppl?ring og bredere endringer av barndom og oppvekst.

 

Utviklingen av barndom og skole i norsk sammenheng gir samtidig mange muligheter for kandidatene til ? trekke inn tema fra andre deler av pensum. Besvarelser som bruker mulighetene til ? ta opp forbindelse mellom historiske tema og mer generelle pensumtema godt skal krediteres for det, jamf?r ogs? andre og tredje punkt i utdraget fra 'Hva l?rer du'

Publisert 12. des. 2016 13:51